Οι Εκδόσεις Πατάκη παρουσιάζουν το βιβλίο του Γάλλου συγγραφέα Roland Barthes με τίτλο «Τετράδια από το ταξίδι στην Κίνα»…
… που κυκλοφορούν για πρώτη φορά 38 χρόνια μετά το πιο παράδοξο ταξίδι Eυρωπαίων διανοουμένων στην Κίνα στο αποκορύφωμα της Μεγάλης Προλεταριακής Πολιτιστικής Επανάστασης.
Μετάφραση: Κατερίνα Σχινά
Λίγα λόγια για το βιβλίο:
Την άνοιξη του 1974 ο Roland Barthes θα ταξιδέψει στην Κίνα ως επίσημος προσκεκλημένος της κυβέρνησης, μαζί με την Julia Kristeva, τον Philippe Sollers, τον Marcelin Pleynet και τον François Wahl. Θα επισκεφθεί, εκών άκων, κομμούνες, εργοστάσια, σχολεία, πανεπιστήμια, θα ακούσει ατελείωτες ιδεολογικές «εισηγήσεις» πάνω στην πολιτική κατάσταση, θα προσπαθήσει, συχνά εις μάτην, να διεισδύσει στην πραγματικότητα αυτής της υπό διαμόρφωση κοινωνίας, και θα εξουθενωθεί από την πανταχού παρουσία των κομματικών στερεοτύπων που αποκλείουν το απρόοπτο, τη ρωγμή, το τυχαίο. Τα ολιγοσέλιδα ως προς την έκταση και επιγραμματικά ως προς το ύφος τετράδια που φιλοξένησαν τις εντυπώσεις του Barthes από το ταξίδι στην Κίνα αποκαλύπτουν ένα βλέμμα αποστασιοποιημένο, ευαίσθητο στις λεπτομέρειες, τα χρώματα, τα τοπία, τα μικρογεγονότα της καθημερινότητας και ταυτόχρονα αναδεικνύουν μια σκέψη σε συνεχή εγρήγορση, επιδιδόμενη σε ένα αδιάκοπο «εις εαυτόν» που αντιπαρατίθεται στην οχλοβοή και την υπερκινητικότητα του ταξιδιού.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Βιογραφικά στοιχεία συγγραφέα:
Ο Ρολάν Μπαρτ γεννήθηκε στην Μπαγιόν της Γαλλίας το 1915. Το 1924 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου φοίτησε στα λύκεια Montaigne και Louis-le-Grand. Στο διάστημα 1935-39 φοίτησε στη Σορβόννη, όπου πήρε το δίπλωμα της Κλασικής Φιλολογίας. Στην περίοδο των σπουδών του ίδρυσε, μαζί με συμφοιτητές του, την Πανεπιστημιακή Ομάδα του Αρχαίου Θεάτρου. Πέρασε αρκετά χρόνια σε σανατόρια εξαιτίας της φυματίωσης από την οποία είχε προσβληθεί (1934-1935, 1942-1946). Δίδαξε, για μικρό διάστημα, στο Πανεπιστήμιο του Βουκουρεστίου και στην Αίγυπτο (Πανεπιστήμιο της Αλεξάνδρειας). Διετέλεσε υπεύθυνος ερευνών στο C.N.R.S., καθώς και διευθυντής –από το 1962– ενός κοινωνιολογικού σεμιναρίου στο τμήμα Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών της Ecole Pratique. Πρώτο του έργο ήταν ο «Βαθμός μηδέν της γραφής» (1953), μελέτη των σχέσεων λογοτεχνίας και εξουσίας, και ακολούθησαν τα βιβλία: «Μυθολογίες» (1957), «Για τον Ρακίνα» (1963), «Το σύστημα της μόδας» (1967), «Κριτική και αλήθεια» (1969), «S/Z» (1970), «Η επικράτεια των σημείων» (1970), «Σαντ, Φουριέ, Λογιόλα» (1971), «Η απόλαυση του κειμένου» (1973), η αντι-βιογραφία του «Ο Ρολάν Μπαρτ από τον Ρολάν Μπαρτ» (1975), τα «Αποσπάσματα του ερωτικού λόγου» (1977) και ο «Φωτεινός θάλαμος» (1980), έργο το οποίο άρχισε να επεξεργάζεται μετά τον θάνατο της μητέρας του και με το οποίο επιχείρησε, μέσα από τη μελέτη της φωτογραφίας, να προσδιορίσει μια νέα σχέση ανάμεσα στον χώρο και τον χρόνο. Τραυματίστηκε θανάσιμα σε αυτοκινητικό δυστύχημα στο Παρίσι και πέθανε λίγο αργότερα στις 23 Μαρτίου 1980, σε ηλικία 64 ετών. Το έργοτου κατέχει ξεχωριστή θέση στον χώρο της κοινωνιολογικής κριτικής και της σημειολογίας. Αυτό που κάνει τόσο ξεχωριστό και διακριτικά πολιτικό το βλέμμα του Barthes σ’ αυτές τις γοητευτικές σελίδες από το ταξίδι του στην Κίνα είναι η ένταση της αντίστασής του στο προφανές και η συνεχής αναζήτηση του παράξενου και του διφορούμενου.