Η Underground Youth Orchestra θα ερμηνεύσει, υπό την μπαγκέτα του ζωντανού θρύλου Κρίστοφ Έσενμπαχ, την 5η συμφωνία και το Τριπλό Κονσέρτο του Ludwig van Beethoven με σολίστ τους Κατερίνα Χατζηνικολάου (βιολί), Johannes Przygodda (βιολοντσέλο) και Τριαντάφυλλο Λιώτη (πιάνο), στο Φεστιβάλ «Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας».

Κρίστοφ Έσενμπαχ

Ο Κρίστοφ Έσενμπαχ είναι ένα φαινόμενο που συγκαταλέγεται στην κορυφαία κατηγορία των διεθνών μαέστρων. Καθολικά αναγνωρισμένος τόσο ως μαέστρος, όσο και ως πιανίστας, ανήκει στη παραδοσιακή γενιά της γερμανικής διανόησης, την οποία, ωστόσο, συνδυάζει με μία σπάνια συναισθηματική ένταση, δημιουργώντας παραστάσεις που ενθουσιάζουν το κοινό παγκοσμίως. Φημισμένος για το εύρος του ρεπερτορίου του και το βάθος των ερμηνειών του, έχει διατελέσει διευθυντής σε πολλές κορυφαίες ορχήστρες και έχει κερδίσει τις υψηλότερες μουσικές διακρίσεις.

Διερευνώντας τις συνθήκες που οδήγησαν στην ανάδειξη ενός τόσο χαρισματικού ταλέντου, μπορούμε να ανατρέξουμε στα πρώτα του χρόνια: γεννημένος στην καρδιά μιας θυελλώδους, εμπόλεμης Ευρώπης το 1940, η παιδική του ηλικία σημαδεύτηκε από μια σειρά προσωπικών τραγωδιών. Η μουσική υπήρξε σωτήρια για αυτόν και η ζωή του άρχισε να αλλάζει όταν έμαθε πιάνο. Σήμερα, σε ηλικία 80 ετών, η έντονη καλλιτεχνική του περιέργεια δεν έχει μειωθεί και εξακολουθεί να συνεργάζεται με τις καλύτερες διεθνείς ορχήστρες. Είναι, επίσης, γνωστός ως ακούραστος υποστηρικτής των νέων ταλέντων, αυτό είναι το μεγαλύτερο πάθος του. Συγκινημένος από την ενέργεια και την ορμή των νέων ανθρώπων, «αυτών 100% καλλιτεχνών» όπως τους αποκαλεί, έχει ως προσωπική του αποστολή να μεταδώσει τη σκυτάλη στην επόμενη γενιά.

Underground Youth Orchestra

Η Underground Youth Orchestra μετά από δεκαετή καλλιτεχνική παρουσία αποτελεί μία από τις σημαντικότερες νεανικές συμφωνικές ορχήστρες στην Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται και στο εξωτερικό, συνεργαζόμενη με γερμανικά πανεπιστήμια και φορείς.

Στόχος της Underground Youth Orchestra είναι να προσφέρει σε νέους ταλαντούχους μουσικούς την ευκαιρία να εκπαιδευτούν στην ορχηστρική τέχνη συμμετέχοντας σε υψηλού επιπέδου συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με διάσημους μαέστρους και σολίστ. Παράλληλα δίνεται η δυνατότητα καλλιτεχνικής εξέλιξης των ταλαντούχων μελών της μέσα από την σολιστική εμφάνιση τους με την ορχήστρα και την συμμετοχή τους σε masterclasses με επιλεγμένους καθηγητές από την Ευρώπη.

Ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής της ορχήστρας είναι ο Κώστας Ηλιάδης.

Η Underground Youth Orchestra έχει την τιμή να υποστηρίζεται και να τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού. Μετά την ανακήρυξη της ορχήστρας ως Greek Ambassador από τον ΕΟΤ στην καμπάνια του για τον Ελληνικό τουρισμό το 2020, τελεί και υπό την αιγίδα του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού. Τις δράσεις του εκπαιδευτικού προγράμματος στηρίζει σαν χορηγός επικοινωνίας η ΕΡΤ και το Τρίτο Πρόγραμμα.

Κατερίνα Χατζηνικολάου

Η βιολίστρια Κατερίνα Χατζηνικολάου έχει επαινεθεί ως η μουσικός με τη «σπινθηροβόλο ζωντάνια και δεξιοτεχνία» από την γερμανική εφημερίδα Rheinische Post. Στις συναυλίες της μαγεύει το κοινό με τις αυθόρμητες ερμηνείες και τη συναρπαστική ακτινοβολία της. Η ποικιλία του ήχου της αποδεικνύει μια εντατική απασχόληση με στιλ διάφορων εποχών από το μπαρόκ ως τη σύγχρονη κλασική μουσική. Η γερμανική εφημερίδα Leverkusener Stadtanzeiger την επαινεί με τα εξής λόγια: «Με έναν απολύτως αυτονόητο τρόπο, όπως φαίνεται, η Κατερίνα αφοσιώνεται με τον ίδιο βαθμό και στη παλαιά κλασική όπως και στη σύγχρονη κλασική μουσική.». Έχει κερδίσει πολλούς διαγωνισμούς σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Το 1998 κέρδισε το πρώτο βραβείο στον γερμανικό διαγωνισμό «Jugend musiziert» σε ηλικία επτά ετών. Το 2007 έλαβε στον ίδιο διαγωνισμό το πρώτο βραβείο σε ομοσπονδιακό επίπεδο. Έλαβε πρώτα βραβεία στον διεθνή διαγωνισμό Golden Classical Music Awards (2020) και στον πρώτο διεθνή διαγωνισμό βιολιού Thöne, καθώς και το βραβείο καλύτερης ερμηνείας για ανατεθέν κομμάτι (2015). To 2016 κέρδισε τον διεθνή διαγωνισμό Alois Kottmann στη Φρανκφούρτη. Επίσης, κέρδισε το πρώτο βραβείο του διεθνούς διαγωνισμού eMuse, ο οποίος την κάλεσε να παίξει μια συναυλία στο Μουσείο Ακρόπολης (2017). Ως σολίστ, έδωσε συναυλίες, μεταξύ άλλων, σε φημισμένες αίθουσες όπως τη Φιλαρμονική Κολωνίας, στο Carnegie Hall στη Νέα Υόρκη, την Αίθουσα του Ραδιοφώνου του Βερολίνου (rbb Sendesaal), τη Tonhalle Ντίσσελντορφ, το Beethoven-Haus στη Βόννη κ.α. Έκανε τα πρώτα της μαθήματα στο βιολί σε ηλικία τεσσάρων ετών, στην Ελλάδα, στο κρατικά αναγνωρισμένο ωδείο Ορφέας (Αξιούπολη, νομός Κιλκίς). Το 1997, συνέχισε τη μουσική της εκπαίδευση, κάνοντας ιδιαίτερα μαθήματα με την Αμερικανίδα σολίστ Monique Mead και από το 2001 με τον καθηγητή Alexander Kramarov. Σε ηλικία δώδεκα ετών έγινε νεαρή φοιτήτρια της Ανώτατης Σχολής Robert Schumann στο Ντίσελντορφ. Από το 2012 συνέχισε τις προπτυχιακές και μεταπτυχιακές της σπουδές στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής και Χορού της Κολωνίας, στο Τμήμα της κας Αριάδνης Δασκαλάκη. Η Κατερίνα έπαιζε ένα βιολί του Giovanni Paolo Maggini, του 1629, το οποίο της δόθηκε προσωρινά από το 2014-2018, κατόπιν επιτυχούς εξέτασης, από την Ανώτατη Μουσική Σχολή της Κολωνίας. www.katerinachatzi.de

Johannes Przygodda

«Ο Johannes Przygodda με άγγιξε πραγματικά. Είναι ένας εξαιρετικός τσελίστας – κάθε φράση που παίζει είναι εξαιρετικά μουσική και βαθιά συναισθηματική. Είναι σπάνιο να ακούς έναν τόσο ευαίσθητο καλλιτέχνη!» – Κρίστοφ Έσενμπαχ.

Ο Johannes Przygodda, γεννημένος το 1993 στο Βερολίνο, έκανε το ντεμπούτο του με ορχήστρα σε ηλικία οκτώ ετών στη Φιλαρμονική του Βερολίνου και έκτοτε έχει παίξει με ορχήστρες όπως η Συμφωνική Ορχήστρα του Βερολίνου, η Γερμανική Συμφωνική Ορχήστρα, η Ραδιοφωνική Ορχήστρα του Βερολίνου η Κρατική Ορχήστρα του Βρανδεμβούργου και η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Baden- Baden, υπό τη διεύθυνση των Michael Sanderling, Heribert Beissel, Evan Christ και Pavel Baleff, μεταξύ άλλων. Ο Johannes Przygodda κέρδισε το πρώτο βραβείο σε πολλούς εθνικούς και διεθνείς διαγωνισμούς. Η μουσική δωματίου είναι ένα από τα μεγαλύτερα πάθη του. Ο Johannes έχει προσκληθεί να παίξει σε διάφορα φεστιβάλ: το πρόγραμμα AkoesticumTalent Programme στην Ολλανδία το 2016 (με παγκόσμια μετάδοση στο τηλεοπτικό κανάλι Brava), στην Ακαδημία Μουσικής Δωματίου Hohenstaufen το 2018 και το Podium Festival Esslingen και το Ravel Music Festival (Γαλλία) το 2019. Επιπλέον, είναι ιδρυτικό μέλος του Quantum Clarinet Trio με τους οποίους εμφανίζεται συχνά σε συναυλίες στη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ιταλία. Ο Johannes Przygodda παίζει ένα τσέλο του Ragnar Hayn, κατασκευασμένο το 2010. Λόγω του ενδιαφέροντός του για την πολιτική, ο Johannes σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Humboldt του Βερολίνου μεταξύ 2015 και 2016, παράλληλα με τις κύριες σπουδές του στη μουσική.

Τριαντάφυλλος Λιώτης

Ο διάσημος Έλληνας πιανίστας Φιλ (Τριαντάφυλλος) Λιώτης έχει εμφανιστεί ως σολίστ με σημαντικές ορχήστρες όπως η Φιλαρμονική της Στουτγάρδης, η Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, η Φιλαρμονική Ορχήστρα Baden Baden, οι Κρατικές Συμφωνικές Ορχήστρες Θεσσαλονίκης και Αθηνών κ.ά., υπό καταξιωμένους μαέστρους όπως οι Κρίστοφ Έσενμπαχ, Justus Franz, Gerardo Estrada Martinez και Ελένη Παπακυριακού. Ο Φιλ Λιώτης δίνει πολυάριθμα ρεσιτάλ, συναυλίες μουσικής δωματίου σε όλη την Ευρώπη και την Ασία, ενώ οι ερμηνείες του μεταδίδονται τακτικά από το διεθνές ραδιόφωνο και την τηλεόραση, σε σταθμούς όπως Medicitv, DRadioKultur, SWR, TVR και ERT3. Eίναι βραβευμένος στον 39o Διεθνή Διαγωνισμό Grand Prix Maria Callas & στον 61o Διεθνή Διαγωνισμό Maria Canals της Βαρκελώνης και έχει τιμηθεί με το βραβείο “ECHO Klassik” καθώς και με το περίφημο “Albéniz Medal”. Σπούδασε στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης (Ν. Τασόπουλος), αργότερα στο Κολέγιο Μουσικής του Detmold (Prof. Alfredo Perl) και, τέλος, στην Καρλσρούη (Prof. Dr. h. c. Kalle Randalu) αποκτώντας το πτυχίο Solistenexamen με άριστη βαθμολογία και διάκριση. Σήμερα, διδάσκει τη δική του τάξη πιάνου στο Μουσικό Κολέγιο του Detmold.

Πρόγραμμα

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827):
Τριπλό κονσέρτο, Op.56 (1804)
Allegro
Largo
Rondo alla Polacca
Katerina Chatzinikolau, βιολί
Johannes Przygodda, violoncello
Triantafyllos Liotis, piano

Συμφωνία No.5, Op.67 (1807–1808)
Allegro con brio
Andante con moto
Scherzo. Allegro – Trio
Allegro (C major)

Διαβάστε επίσης:

Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας 2022: Το πρόγραμμα των συναυλιών
Δημήτρης Λάμπος: Οι «Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας» ως κορύφωση της μουσικής πολιτιστικής εξέλιξης των τελευταίων δεκαετιών στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα