Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν: Με γνώμονα τη ποιότητα και την ομορφιά το Φεστιβάλ Νέων Μουσικών Σάμου

Ο Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Νέων Καλλιτεχνών Σάμου, γράφει στο CultureNow, για το νησί, την παρουσία του Λεωνίδα Καβάκου στη διοργάνωση, και για τη στόχευση του φεστιβάλ.

Πλησιάζει ο Αύγουστος και για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά ο συλλογισμός μου επικεντρώνεται σε ένα θέατρο ενός τόπου ενεργειακά άθικτου από την αρχαιότητα. Αναφέρομαι βεβαίως στο Αρχαίο Θέατρο Πυθαγορείου το οποίο από το 2010 αποτελεί τη κεντρική αρένα πάνω στην οποία αποκαλύπτονται όλες οι αρμονίες και οι μελωδίες συνυφασμένες με το ετήσιο Φεστιβάλ Νέων Μουσικών Σάμου. Η πρώτη μου επίσκεψη στο νησί έγινε το 2022, όταν μου ζητήθηκε να συμμετάσχω σε δύο συναυλίες του θεσμού. Τότε, προτού καταφθάσω στο νησί και έχοντας ήδη λάβει μέρος σε ορισμένα καλοκαιρινά φεστιβάλ της χώρας μας, πίστευα ότι θα βαδίσω σε δρόμους περπατημένους. Γρήγορα όμως όλες μου οι προσδοκίες και πεποιθήσεις έπεσαν στο κενό. Όλα ξεκίνησαν από τον ίδιο τον τόπο. Η Σάμος, το ακριτικό αυτό νησί που βρίσκεται σε σημείο κομβικό, επηρεασμένο ανά τους αιώνες από τους αντικρουόμενους κόσμους της δύσης και της ανατολής, με γοήτευσε κυρίως με τον συνδυασμό δύο κυρίαρχων στοιχείων. Της ειδυλλιακής και της ακατέργαστης ομορφιάς της. Το είδα στο ιδανικό φωτεινό περίγραμμα που άφηνε το φεγγάρι στα άνισα πετρώματα του θεάτρου. Το ένιωσα στους ακόμα δύσβατους δρόμους, απειλούμενους από την άγρια και ατίθαση φύση του νησιού.

Το Φεστιβάλ Νέων Μουσικών Σάμου, από τη δημιουργία του, διατηρεί μια στάση σύμπνοιας με τη ταυτότητα του νησιού. Ως ένας καθρεφτισμός της πραγματικότητας και της αλήθειας του τόπου, εξισορροπεί τη ποιότητα του υλικού που παρουσιάζει ενώ ταυτόχρονα διατηρεί μια αυθεντική και σπάνια υπόσταση, παρόμοια με αυτή ενός κρυμμένου μαργαριταριού. Όντας πλέον καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, η εξισορρόπηση των δύο αυτών στοιχείων αποτελεί πλέον για μένα ένα στοίχημα και ένα ιδιαίτερα απαιτητικό έργο, καθώς οποιαδήποτε καλλιτεχνική κίνηση μπορεί να επηρεάσει ή να αλλάξει, έστω και στιγμιαία, το πολιτισμικό γίγνεσθαι μιας ολόκληρης κοινότητας. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το φεστιβάλ αποτελούσε και θα συνεχίσει να αποτελεί έδαφος πάνω στο οποίο μοναδικά ταλαντούχοι νέοι καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό μπορούν να συνεργάζονται με στόχο τον πνευματικό συγχρονισμό, την μάθηση και την δημιουργία καλλιτεχνικών και διαπροσωπικών δεσμών που θα κρατήσουν για πολλά χρόνια.

Φέτος, έχοντας αποκτήσει τις πιο θετικές εμπειρίες από τη περσινή μου θητεία στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή και έχοντας διατηρήσει ένα κατάλληλα ισχυρό “μομέντουμ”, αποφάσισα να ανοίξω τολμηρά τις πόρτες του φεστιβάλ σε νέους ορίζοντες και προοπτικές. Ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα στην ιστορία του φεστιβάλ και του νησιού θα αποτελέσει η συμμετοχή του κορυφαίου Έλληνα και διεθνή βιολιστή, Λεωνίδα Καβάκου, ο οποίος θα συμπράξει επί σκηνής με κορυφαίους Έλληνες μουσικούς της νέας γενιάς στις 10 Αυγούστου. Με τον Λεωνίδα συνεργαζόμαστε στενά τα τελευταία τρία χρόνια και εκτός από φίλος και συνεργάτης, είναι στα μάτια μου ένας μεγάλος δάσκαλος και πομπός ενέργειας και φωτός για όλους τους νέους μουσικούς που ευελπιστούν να ακολουθήσουν τον δύσβατο δρόμο μιας καριέρας στον κλάδο της μουσικής. Τον είχα γνωρίσει ακριβώς πριν δέκα χρόνια, στα πλαίσια των ετήσιων σεμιναρίων που διοργανώνει στην Αθήνα υπό τη διεύθυνση του Ωδείου Μουσικοί Ορίζοντες. Εκτός από τη δεδομένη και υπεράνθρωπη ικανότητά του στη μουσική ερμηνεία, η δοτικότητα, η ενέργεια και η φροντίδα με την οποία αντιμετωπίζει όλους τους νέους μουσικούς ήταν και παραμένει να είναι κάτι που με συνεπαίρνει και με συγκινεί σε κάθε μας πλέον συνεργασία επί σκηνής. Πιστεύω ότι η παρουσία του στο Φεστιβάλ, μαζί με νέους Έλληνες ερμηνευτές, θα στείλει ένα τεράστιο μήνυμα ελπίδας και έμπνευσης σε όλους τους νέους της χώρας μας, πόσο μάλλον όταν το γεγονός αυτό θα λάβει μέρος σε έναν τόπο απομακρυσμένο και στερημένο από τα πολιτισμικά δρώμενα των αστικών κέντρων. 

Αυτή τη χρονιά, το Φεστιβάλ Νέων Μουσικών Σάμου παρουσιάζει μια μεγάλη παλέτα μουσικών ειδών. Από τη μουσική δωματίου ως την όπερα, από τη τζαζ ως τη λαϊκή μουσική Φάντο της Πορτογαλίας. Παρ’όλα αυτά, μια ιδιαιτέρως καινοτόμα κίνηση για το ιστορικό του θεσμού αποτελεί η δημιουργία του προγράμματος Young Composer in Residence, το οποίο όντας ένα ακόμα “καλλιτεχνικό παιδί” του Ιδρύματος Schwarz, στοχεύει την ανάδειξη νέων και ανερχόμενων συνθετών μέσω της παραγγελίας αυθεντικών και πρωτότυπων μουσικών έργων. Ο πρώτος επίτιμος νέος συνθέτης του προγράμματος αυτού, Adrian Wong, απόφοιτος μιας από τις κορυφαίες σχολές μουσικής στον κόσμο, το Curtis Institute of Music, παρέμεινε στη Σάμο για ένα μήνα με στόχο τη σύνθεση ενός κουαρτέτου εγχόρδων, πάντα έχοντας ως πυξίδα έμπνευσης το πνεύμα του νησιού, τη φύση, τη παράδοση και την τεράστια ιστορία του. Θα ακούσουμε τη παγκόσμια πρεμιέρα της σύνθεσης αυτής στις 8 Αυγούστου.

Έχοντας δικαιολογημένα έναν μεγάλο ενθουσιασμό για όλα αυτά που θα συμβούν σε λίγες μέρες στο Αρχαίο Θέατρο Πυθαγορείου, δεν μπορώ να μην σκέφτομαι το μέλλον του φεστιβάλ και τους τρόπους με τους οποίους θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε στους καλλιτέχνες και στους θεατές μας πάντα με γνώμονα τη ποιότητα και την ομορφιά. Η στήριξη και ανάδειξη ακόμα νεότερων Ελλήνων μουσικών, αποτελεί πλέον για μένα καθήκον και θα το επιδιώξω στο μέγιστο των δυνατοτήτων μου.

Διαβάστε επίσης:

Samos Young Artists Festival 2024: Το Φεστιβάλ Νέων Καλλιτεχνών επιστρέφει στη Σάμο!

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ