To επετειακό 30ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας, παρουσιάζει με ιδιαίτερη περηφάνια και για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα αφιέρωμα στον αιώνιο Σαμουράι του σινεμά, τον ανυπέρβλητο σενσέι της παγκόσμιας κινηματογραφίας, τον κορυφαίο και πιο επιδραστικό Ιάπωνα σκηνοθέτη, Ακίρα Κουροσάουα (Akira Kurosawa).

Το αφιέρωμα, που αποτελεί πολυετές όνειρο της ομάδας των Νυχτών Πρεμιέρας και πραγματοποιείται στα 30ά γενέθλια του φεστιβαλικού θεσμού, συμπίπτει με το «2024: Έτος Πολιτισμού και Τουρισμού Ιαπωνίας – Ελλάδας» και πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Ελλάδα και με χορηγό τη Μ/Maritime.

Ο Ακίρα Κουροσάουα υπήρξε επαναστατικός δεξιοτέχνης της κάμερας, της κίνησης και του χρώματος, έξοχος διανοητής της σύγχρονης κατάστασης του ανθρώπου, φιλόσοφος της σχέσης των πολιτισμών και του σαρωτικού αντίκτυπου της Ιστορίας. Ο κατά κοινή παραδοχή «δυτικότερος» της σπουδαίας ιαπωνικής σχολής επηρέασε όσο ελάχιστοι το σινεμά του 20ού αιώνα, στάθηκε σημείο αναφοράς και σταθερή έμπνευση για τους σημαντικότερους δημιουργούς της μεγάλης οθόνης παγκοσμίως και μετέφρασε οικουμενικά έναν ανθρωπισμό απαράμιλλο, παραδίδοντας μια εκτενέστατη αλλά και τόσο προσηνή φιλμογραφία, με βαθιά έγνοια για την ανθρώπινη κατάσταση, για όλα εκείνα που θα μπορούσαν να μας κάνουν ένα καλύτερο είδος.

Το μεγάλο αφιέρωμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας με τίτλο «AKIRA KUROSAWA: ΟΛΗ Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΚΑΙ Η ΑΙΜΑΤΟΧΥΣΙΑ»* θα παρουσιάσει στο κοινό-στην πληρέστερη και πιο εντυπωσιακή αποκατάστασή τους- 13 εμβληματικές δημιουργίες, που τοποθετούνται διαχρονικά ανάμεσα στα ακλόνητα αριστουργήματα του σινεμά. Ανάμεσα σε αυτές βρίσκονται ασφαλώς και οι «ΕΠΤΑ ΣΑΜΟΥΡΑΪ» που θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε στη χώρα μας για πρώτη φορά στην πλήρη εκδοχή τους και την πρόσφατη 4Κ επεξεργασία με την οποία προβάλλονται αυτή τη στιγμή στον υπόλοιπο κόσμο.

ΡΑΣΟΜΟΝ

ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ

  • ΡΑΣΟΜΟΝ | RASHOMON  (1950, 88’)
  • Ο ΗΛΙΘΙΟΣ | THE IDIOT | HAKUCHI  (1951, 166’)
  • Ο ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΜΕΝΟΣ | DOOMED | IKIRU  (1952, 143’)
  • ΟΙ ΕΠΤΑ ΣΑΜΟΥΡΑΪ | SEVEN SAMURAI | SHICHININ NO SAMURAI  (1954, 207’)
  • Ο ΘΡΟΝΟΣ ΤΟΥ ΑΙΜΑΤΟΣ | THRONE OF BLOOD | KUMONOSU-J (1957, 110’)
  • ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΦΡΟΥΡΙΟ | THE HIDDEN FORTRESS | KAKUSHI TORIDE NO SAN AKUNIN  (1958, 139’)
  • ΟΙ ΚΑΚΟΙ ΚΟΙΜΟΥΝΤΑΙ ΗΣΥΧΑ | THE BAD SLEEP WELL | WARUI YATSU HODO YOKU NEMURU (1960, 151’)
  • ΓΙΟΖΙΜΠΟ | YOJIMBO (1961, 110’)
  • Ο ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ ΤΟΥ ΤΟΚΙΟ | HIGH AND LOW | TENGOKU TO JIGOKU (1963, 143’)
  • Ο ΚΟΚΚΙΝΟΓΕΝΗΣ | RED BEARD | AKAHIGE (1965, 185’)
  • Η ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΚΑΤΑΦΡΟΝΕΜΕΝΩΝ | DODES’KA-DEN (1970, 140’)
  • ΡΑΝ | RAN (1985, 162’)
  • ΟΝΕΙΡΑ | DREAMS | YUME (1990, 119’)

* «Η καρδιά του σκότους» του Τζόζεφ Κόνραντ
Κεντρική εικόνα θέματος: από τα γυρίσματα της ταινίας του Ακίρα Κουροσάουα, ‘Ran’ (1985) | Credit: BFI

Διαβάστε επίσης:

Ακίρα Κουροσάβα: Ο σαιξπηρικός «Αυτοκράτορας» της 7ης τέχνης