To Mέγαρο Μουσικής Αθηνών συνεχίζει τη συνεργασία του με το ιστορικό ρωσικό θέατρο εγκαινιάζοντας τη νέα χρονιά, με τη ζωντανή μετάδοση του μπαλέτου Το ημέρωμα της στρίγκλας σε χορογραφία Ζαν-Κριστόφ Μαγιό.
Με Tο ημέρωμα της στρίγκλας, μια νέα παραγωγή υποψήφια για το βραβείο Benois de la Danse, εγκαινιάζονται οι ζωντανές μεταδόσεις των παραστάσεων των Μπαλέτων Μπολσόι στην Αίθουσα Banquet την Κυριακή 24 Ιανουαρίου στις 5 το απόγευμα. Η χορογραφία δημιουργήθηκε αποκλειστικά για τα Μπολσόι από τον πολυβραβευμένο γάλλο χορογράφο Ζαν-Κριστόφ Μαγιό και βασίζεται στην απολαυστική κωμωδία του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ καθώς και στη νευρώδη μουσική του Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Το ημέρωμα της στρίγκλας έκανε πρεμιέρα στη σκηνή του φημισμένου ρωσικού θεάτρου στις 4 Ιουλίου 2014 και έχει ανέβει μόνο στη Μόσχα και στο Μονακό. Μέσα από τη συνεργασία του με τον Μαγιό, το διάσημο χορευτικό σύνολο της Μόσχας διευρύνει το άνοιγμά του προς το μοντέρνο ρεπερτόριο προβάλλοντας ταυτόχρονα την απαράμιλλη τεχνική και το πηγαίο ταλέντο των χορευτών του.
Η ζωντανή μετάδοση του Ημερώματος της στρίγκλας εντάσσεται στο πλαίσιο της συνεργασίας του Μεγάρου με το ιστορικό ρωσικό θέατρο και την Pathé Live –η οποία από το 2009 έχει καλύψει ζωντανά και έχει διανείμει μπαλέτα των Μπολσόι σε περισσότερες από 1.200 κινηματογραφικές αίθουσες σε 50 χώρες σε όλο τον κόσμο–μια συνεργασία που προσφέρει τη δυνατότητα στο ελληνικό κοινό να γνωρίσει κορυφαία κλασικά έργα και σπουδαία αριστουργήματα του παγκοσμίου ρεπερτορίου.
Το πρόγραμμα των μεταδόσεων για τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2016 περιλαμβάνει αντίστοιχα τα μπαλέτα Σπάρτακος και Δον Κιχώτης (νέα παραγωγή).
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Μέσα από μια χορογραφική προσέγγιση, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των χορευτών του διεθνούς φήμης χορευτικού συγκροτήματος, ο Ζαν-Κριστόφ Μαγιό –ο πρώτος ξένος χορογράφος που προσκαλείται από τα Μπολσόι– ακολουθεί τη βασική πλοκή του σαιξπηρικού έργου, προσθέτοντάς της πινελιές αισθησιασμού και πάθους: οι υποψήφιοι μνηστήρες της αξιαγάπητης και υπάκουης Μπιάνκας είναι πολλοί. Ανάμεσά τους, όμως, ξεχωρίζει ο Λουτσέντσιο. Ωστόσο, ο πατέρας της Μπιάνκας δεν θα της επιτρέψει να παντρευτεί τον εκλεκτό της καρδιάς της εάν προηγουμένως δεν βρεθεί γαμπρός για τη μεγαλύτερη αδελφή της, την οξύθυμη Κατερίνα με το εκρηκτικό της ταμπεραμέντο…
Όπως γράφει ο Μαγιό στο σημείωμά του για το έργο, «Το ημέρωμα της στρίγκλας μπορεί να θεωρηθεί ως μια σύγκρουση δύο δυνάμεων της φύσης, της Κατερίνας και του Πετρούκιο, που εντέλει αποδέχονται η μία την άλλη. Η απότομη και εριστική συμπεριφορά τους οφείλεται στη μοναχικότητά τους, και οι υπερβολές τους στην απόγνωσή τους, καθώς δεν βρίσκουν μια προσωπικότητα που να μπορεί να αναμετρηθεί θαρραλέα με τη δική τους. […] Η Κατερίνα υποτάσσεται στον σύζυγό της όχι επειδή βρήκε τον αφέντη της αλλά το ταίρι της».
Ο Μαγιό κατορθώνει να μαγνητίσει το βλέμμα του κοινού επί δύο ολόκληρες ώρες, με τον καταιγιστικό ρυθμό της μοντέρνας δίπρακτης χορογραφίας του που κόβει την ανάσα και αναδεικνύει με τολμηρό τρόπο τις ερμηνευτικές ικανότητες των καλλιτεχνών των Μπαλέτων Μπολσόι, με τους οποίους συνεργάστηκε στενά ο χορογράφος. «Είναι σημαντικό εγώ να διαλέξω εσάς, κι εσείς εμένα», τους είχε πει σε μία από τις συναντήσεις τους. Και επέλεξε για πρωταγωνίστριά του την πρίμα μπαλαρίνα Εκατερίνα Κρυσάνοβα, η οποία επέμεινε πολύ για να πάρει τον ρόλο της δύστροπης Κατερίνας, καθώς πίστευε ότι είναι «ο ρόλος της ζωής της».
Για Το ημέρωμα της στρίγκλας, ο γάλλος χορογράφος, θέλοντας να προσεγγίσει την κουλτούρα των χορευτών του Μπολσόι, προτίμησε τη μουσική του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και συγκεκριμένα συνθέσεις κωμικού και σατιρικού χαρακτήρα που γράφτηκαν για τον κινηματογράφο: «Η μουσική του διαπνέεται από παραφροσύνη και ελευθερία. Η Κατερίνα μοιάζει με τον Σοστακόβιτς κατά κάποιο τρόπο. Στην αρχή της χορογραφίας, η Κατερίνα παρουσιάζεται ως μια μυστικοπαθής γυναίκα, αλλά στη συνέχεια θα αναδείξει τη λαμπερή και έντονη προσωπικότητά της μέσα από τη μουσική και τον χορό», γράφει στο σημείωμά του για την παράσταση ο Ζαν-Κριστόφ Μαγιό.
Jean-Christophe Maillot
Γεννήθηκε το 1960 στην Τουρ της Γαλλίας. Μελέτησε χορό και πιάνο στο Εθνικό Ωδείο της γενέτειράς του πριν ενταχθεί στο δυναμικό της Διεθνούς Ανωτέρας Σχολής Χορού της Ροζέλλα Χαϊτάουερ στις Κάννες. Κέρδισε το Βραβείο της Λωζάννης το 1977 και επιλέχθηκε ως σολίστ από τον Τζον Νοϋμάγιερ για το Μπαλέτο του Αμβούργου, όπου χόρεψε πρωταγωνιστικούς ρόλους επί πέντε χρόνια. Το 1983 διορίστηκε χορογράφος και διευθυντής του Μπαλέτου του Μεγάλου Θεάτρου της Τουρ, για το οποίο χορογράφησε περίπου 20 έργα. Το 1987 χορογράφησε με ιδιαίτερη επιτυχία τον Θαυμαστό Μανδαρίνο για τα Μπαλέτα του Μόντε Κάρλο, των οποίων υπήρξε αρχικά καλλιτεχνικός σύμβουλος (1992-1993) και στη συνέχεια καλλιτεχνικός διευθυντής, θέση που διατηρεί μέχρι σήμερα. Κατά τη διάρκεια της θητείας του κατάφερε να δώσει αίγλη στο γνωστό χορευτικό συγκρότημα και να ανανεώσει το διεθνές προφίλ του δημιουργώντας για τους χορευτές του σχεδόν 30 μπαλέτα. Έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων με τα Μεγάλα Καναδικά Μπαλέτα, το Βασιλικό Μπαλέτο της Σουηδίας και της Δανίας, το Μπαλέτο της Έσσης κ.ά. Έχει επίσης σκηνοθετήσει όπερες και κινηματογραφικές μεταφορές μπαλέτων.
Συντελεστές:
Το ημέρωμα της στρίγκλας (The Taming of the Shrew)
Μπαλέτο σε δύο πράξεις βασισμένο στο ομώνυμο έργο του Σαίξπηρ
Διάρκεια: 125 λεπτά (με διάλειμμα)
Μουσική: Dmitri Shostakovich
Χορογραφία: Jean-Christophe Maillot
Βοηθός χορογράφου: Bernice Coppieters
Σκηνικά: Ernest Pignon-Ernest
Κοστούμια: Augustin Maillot
Βοηθός ενδυματολόγου: Jean-Michel Laîné
Φωτισμοί – Σχεδιασμός προβολών βίντεο: Dominique Drillot
Βοηθός: Matthieu Stefani
Δραματουργική επεξεργασία: Jean Rouaud
Répétiteurs: Yan Godovsky, Victor Barykin, Josu Zabala
Διεύθυνση ορχήστρας: Igor Dronov
Διανομή
Κατερίνα: Ekaterina Krysanova
Πετρούκιο: Vladislav Lantratov
Μπιάνκα: Olga Smirnova
Λουτσέντσιο: Semyon Chudin
Ορτένσιο: Igor Tsvirko
Γκρέμιο: Vyacheslav Lopatin
Μπατίστα: Artemy Belyakov
Ταβερνιάρισσα: Anna Tikhomirova
Γκρούμιο: Georgy Gusev
Χήρα: Anna Balukova
Ακόλουθες: Daria Bochkova, Anastasia Gubanova, Elvina Ibraimova, Yanina Parienko, Ana Turazashvili, Daria Khokhlova
Υπηρέτες: Batyr Annadurdyev, Dmitry Dorokhov, Dmitri Zhuk, Alexei Matrakhov, Anton Savichev, Maxim Surov