Μία αδημοσίευτη συζήτηση ανάμεσα στο Θόδωρο Αγγελόπουλο και το Νίκο Παναγιωτόπουλο, ένα πολύτιμο ηχητικό ντοκουμέντο και για την έως τότε στάση και πορεία των δύο δημιουργών, για το σχεδιασμό του μελλοντικού τους έργου, για την οντότητα του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, αλλά και του κινηματογράφου γενικότερα. Χαμένη η συζήτηση βρέθηκε τυχαία πριν 2 χρόνια και ήταν αφορμή για ένα συναρπαστικό ταξίδι στο έργο των δύο δημιουργών, στο τοπίο του ελληνικού κινηματογράφου, αλλά και της Ιστορίας μας.
Σύνοψη
Στα μέσα της δεκαετίας το ’80 οι εκδόσεις Αιγόκερως σχεδίαζαν ένα περιοδικό για τον κινηματογράφο και το θέατρο (το οποίο τελικά δεν ευδόκησε), όπου σαν βασικό θέμα θα ήταν μια συζήτηση, με μορφή αμοιβαίας συνέντευξης, ανάμεσα σε δύο προσωπικότητες του αντίστοιχου χώρου. Για το πρώτο τεύχος επιλέχθηκαν ο Θόδωρος Αγγελόπουλος και ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, αδιαμφισβήτητα οι κορυφαίες προσωπικότητες του τότε κινηματογρά φου μας, από τους βασικούς πρωτεργάτες και στυλοβάτες του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου. Έτσι ένα καλοκαιρινό βράδυ ο Αντώνης Κόκκινος και ο Γιάννης Σολδάτος κάθισαν με τους δυο τους στο σπίτι του Αγγελόπουλου στο Μάτι και μαγνητοφώνησαν μια τρίωρη συζήτηση των δύο, μέσα στα πλαίσια που τους τέθηκαν, για να ενταχθεί αυτή στο περιοδικό. Ξετυλίχθηκε εκεί η κοινή και από κάποιο σημείο και μετά εντελώς αντιθετική τους πορεία, που ξεκίνησε από τα χρόνια του Παρισιού και συνεχίστηκε με εκείνη την θεαματικά ναυαγισμένη ιστορία να στήσει ο Αγγελόπουλος την πρώτη του ταινία, αυτή για τους Φίρμινγξ, με βοηθό τον Παναγιωτόπουλο, για να καταλήξει ο καθένας στο δικό του, ιστορικό πια έργο. Η ξεχασμένη για τριάντα πέντε χρόνια συζήτηση βρέθηκε, τόσο οι κασέτες, όσο και το απομαγνητοφωνημένο κείμενο, τώρα που οι δύο κορυφαίοι δημιουργοί μας έχουν φύγει από τη ζωή. Αυτή η συζήτηση είναι ένα πολύτιμο ντοκουμέντο και για την έως τότε στάση και πορεία των δύο δημιουργών, για το σχεδια σμό του μελλοντικού τους έργου, για την οντότητα του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, αλλά και του κινηματογράφου γενικότερα. Ο λόγος των δύο δημιουργών αποτελεί και τον βασικό πυρήνα γύρω από τον οποίο θα στραφεί η ταινία.
ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Με αφετηρία αλλά ταυτόχρονα και κεντρική ιδέα το πώς ο Θόδωρος Αγγελόπουλος και ο Νίκος Παναγιωτόπουλος βίωναν το πολιτικοκοικωνικό γίγνεσθαι του τόπου εκείνη την εποχή, η ταινία θα προσπαθήσει να αναδείξει την αυστηρή επιλογή που κρατούσαν οι δύο τους σχετικά με το τι από αυτά που συνέβαιναν γύρω τους θα «περνούσε» τελικά αμυδρά ή και έντονα κάποιες φορές στο έργο τους. Να υπογραμμίσει την κατασκευή ενός δικού τους προσωπικού σχεδόν ερμητικά κλειστού κινηματογραφικά σύμπαντος. Προφανώς, ο βασικός αφηγηματικός ιστός θα στηριχθεί σε
όσα έχουν καταγραφεί στο μαγνητόφωνο κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ΄80. Αυτή η καταγραφή νομοτελειακά θα οδηγήσει στον σχολιασμό σήμερα από πρόσωπα που συμπορεύτηκαν μαζί τους στο κινηματογραφικό παιχνίδι (σκηνοθέτες, ηθοποιοί, παραγωγοί, κριτικοί, θεωρητικοί, τεχνικοί, αλλά και απλοί θεατές), καθώς και από εκείνους που έδρασαν στον απόηχο τους, με παράλληλη ένθεση σκηνών από τις ταινίες που αναφέρουν, τόσο τις δικές τους όσο και άλλων.
Η φιλοδοξία είναι το τελικό αποτέλεσμα να δημιουργήσει μία μεγάλη εικόνα που αφορά όχι μόνο στον κινηματογράφο αλλά και σε άλλα πολιτιστικά στοιχεία του ΄70 και του ΄80.
Η Ταινία «Θόδωρος Αγγελόπουλος – Νίκος Παναγιωτόπουλος: Ο καθένας και η μουσική του» θα δομηθεί υπό μορφή ενοτήτων, όπως αυτές προέκυψαν από την απομαγνητοφωνημένη συζήτηση των δύο δημιουργών, π.χ. πολιτική και κινηματογράφος, σχέση φόρμας και περιεχομένου κ.λπ.. Οι ομιλητές που θα κληθούν να σχολιάσουν συγκεκριμένα αποσπάσματα της ταινίας θα είναι άτομα τα οποία αντιπροσωπεύουν και απόψεις αντίθετες των όσων ακούγονται. στην προσπάθεια μας να δώσουμε τη δυνατότητα στο θεατή να σχηματίσει την προσωπική του γνώμη για όσα βλέπει και ακούει.
Στο επίπεδο της εικόνας θα υπάρξουν αποσπάσματα από οπτικό υλικό που θα καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα των δραστηριοτήτων της ελληνικής κοινωνίας της εποχής. Θα προσπαθήσουμε δηλαδή να τοποθετήσουμε τον διάλογο σε ένα συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο. Τέλος, θεωρούμε ότι έχει ενδιαφέρον αν οι απόψεις του Θόδωρου Αγγελόπουλου και του Νίκου Παναγιωτόπουλου αποδείχθηκαν προφητικές ή διαψεύστηκαν με την πάροδο του χρόνου.
Πέρασαν τριανταπέντε χρόνια από τότε…
Ταυτότητα ταινίας
Θόδωρος Αγγελόπουλος – Νίκος Παναγιωτόπουλος: Ο καθένας και η μουσική του
Σενάριο/ Σκηνοθεσία/ Έρευνα: ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΟΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΟΛ∆ΑΤΟΣ
∆ιεύθυνση φωτογραφίας: ΝΙΚΟΣ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντάζ: ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΗΛΙΟΥ
Ηχοληψία/ Σχεδιασμός ήχου: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΤΑΛΟΣ
Οπερατέρ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΤΙΚΑΣ, ∆ΗΜΗΤΡΗΣ ΚΩΤΣΟΥ
Ηλεκτρολόγος: ΧΑΡΗΣ ΠΟΥΡΝΙΑΣ
Έρευνα/ Βοηθός σκηνοθέτης: ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΟΛ∆ΑΤΟΣ
Make-up artist: ΕΙΡΗΝΗ ΜΑΝΤΖΙΟΥ, ΝΑΤΑΛΙΑ ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΟΥ Line producer: Α∆ΑΜΑΝΤΙΑ ΦΥΤΙΛΗ
Παραγωγός: ΝΙΚΟΣ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ
Παραγωγή: aNaV PRODUCTIONS, EKK, ΕΡΤ
Συμμετέχουν οι | με αλφαβητική σειρά
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ GSC/ AFC, Κινηματογραφιστής
ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΦΕΑΣ, Σκηνοθέτης
ΤΑΣΟΣ ΓΟΥ∆ΕΛΗΣ, Συγγραφέας
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΚΟΥ, Σκηνοθέτις/ Σεναριογράφος
ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ, ∆ημοσιογράφος/ Κριτικός κινηματογράφου
ΝΙΚΟΣ ΚΑΒΟΥΚΙ∆ΗΣ, Κινηματογραφιστής
ΑΛΕΞΙΑ ΚΑΛΤΣΙΚΗ, Ηθοποιός
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΑΡΑΜΑΝΩΛΑΚΗΣ, Αναπληρωτής Καθηγητής Ιστορίας ΕΚΠΑ
ΜΑΡΙΑ ΚΑΤΣΟΥΝΑΚΗ, ∆ημοσιογράφος
MAΡΙΑ KOMNHNOY, Πρόεδρος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος/ Ομότιμη Καθηγήτρια ΕΚΠΑ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ, Καθηγητής Ιστορίας του Θεάτρου και του Ελληνικού Κινηματογράφου, Πανεπιστήμιο Πατρών
ΠΕΤΡΟΣ ΜΑΡΚΑΡΗΣ, Συγγραφέας/ Σεναριογράφος
ΓΙΑΝΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙ∆ΗΣ, Σκηνοθέτης/ Σεναριογράφος/ Παραγωγός
ΦΟΙΒΗ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΥ-ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ, Παραγωγός
ALIX ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ, Ζωγράφος
ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΕΝΤΖΗΣ, Σκηνοθέτης
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΜΟΪΛΗΣ, ∆ημοσιογράφος/ Κριτικός κινηματογράφου
ΣΥΛΛΑΣ ΤΖΟΥΜΕΡΚΑΣ, Σκηνοθέτης
ΑΓΓΕΛΟΣ ΦΡΑΝΤΖΗΣ, Σκηνοθέτης
ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΡΕΝΤΖΟΣ GSC, Κινηματογραφιστής
Έτος παραγωγής: 2022
Χώρα παραγωγής: ΕΛΛΑ∆Α
Format: DIGITAL 4K
Διάρκεια: 76:21
Γλώσσα: ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το παρόν Έργο χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου