Στη Κυψέλη από την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου καλλιτέχνες και διανοούμενοι από την Πορτογαλία, την Παλαιστίνη, το Ισραήλ, τη Νιγηρία, την Ταιβάν, τις ΗΠΑ με διεθνή παρουσία και κοινωνικοπολιτικό προβληματισμό συμμετέχουν στο αφιέρωμα με τίτλο Σύνορα | Παραμεθόριοι | Διασχίσεις που διοργανώνει ο νέος χώρος πολιτισμού, «1927».
Τo 1927 είναι ένας ανεξάρτητος χώρος τέχνης που εδράζεται σε ένα κτήριο που αντανακλά το Αθηναϊκό αρχιτεκτονικό μόρφωμα: Το κέλυφος, ένα διώροφο κτήριο με μορφολογικά στοιχεία του ρεύματος του εκλεκτικισμού, αποπερατώθηκε το 1927. Στα μέσα της δεκαετίας του 1950 στο κτίσμα προστέθηκε ένας όροφος και χτίσθηκε ο ακάλυπτος χώρος, διαμορφώνοντας μία ιδιόμορφη πολυκατοικία οροφοδιαμερισμάτων που συνομιλεί με το αρχιτεκτονικό οικιστικό αμάλγαμα της ελληνικής πρωτεύουσας. Το κτήριο βρίσκεται στο νούμερο 35 της οδού Κυψέλης -της κεντρικής οδικής αρτηρίας της πολυπολιτισμικής συνοικίας την οποία διαμόρφωσε ο μεταπολεμικός πυρετός της ανασυγκρότησης, την Κυψέλη που σήμερα επανακαθορίζεται πρωτοστατώντας στο σχηματισμό του νέου προσώπου της πόλης.
Σε αυτή τη γειτονιά – παλίμψηστο πολιτισμών και κοινωνικών μεταβολών, στον πρώτο όροφο του εν λόγω οικήματος, συστάθηκε το «1927» από την καλλιτέχνη και θεατρολόγο Ακτίνα Σταθάκη και τους συνεργάτες της. Ένας ανεξάρτητος χώρος τέχνης με έμφαση στη δημιουργική διαδικασία και την εργαστηριακή δουλειά, στη σύζευξη έρευνας και καλλιτεχνικής πράξης και στις διεθνείς ανταλλαγές. Ένας χώρος που επιθυμεί να αποτελέσει κέντρο συνάντησης για διαφορετικές γλώσσες, ταυτότητες και ιστορίες, που διερωτάται για τον ρόλο του καλλιτέχνη ως πολίτη, για τη διαμόρφωση των κοινωνικών σχέσεων και των δομών εξουσίας και για τους τρόπους με τους οποίους η τέχνη εμπλέκεται με την κοινωνία.
Ο χώρος διαθέτει την τεχνική και οργανωτική υποδομή για περφόρμανς, σεμινάρια, εργαστήρια, συζητήσεις και εκθέσεις με τη συμμετοχή καλλιτεχνών, ερευνητών, διανοούμενων και κυρίως του κοινού. Εκτός από τον προγραμματισμό της καλλιτεχνικής του ομάδας, το «1927» είναι ανοιχτό σε προτάσεις και συνεργασίες με καλλιτέχνες και φορείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Σύνορα | Παραμεθόριοι | Διασχίσεις
Το «1927» εγκαινιάζει τον προγραμματισμό του το Φεβρουάριο με τη θεματική ενότητα Borders | Borderlands | Crossings (Σύνορα | Παραμεθόριοι | Διασχίσεις) της οποίας οι εκδηλώσεις θα διαρκέσουν καθ΄όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει εικαστικές εκθέσεις, προβολές, θεατρικές αναγνώσεις, κύκλους σεμιναρίων, φιλοξενία καλλιτεχνών και διαλέξεις.
Όπως σημειώνει η υπεύθυνη του προγραμματισμού Ακτίνα Σταθάκη «ο σχεδιασμός της θεματικής έχει ως επίκεντρο την διερεύνηση της έννοιας των συνόρων ως ιστορικών και πολιτικών κατασκευών. Μας ενδιαφέρει να φωτίσουμε διαφορετικές εμπειρίες, ιστορίες και πολιτικές που αφορούν στην έννοια του συνόρου αφενός ως διαχωριστικής γραμμής που ορίζει το δικαίωμα στο ανήκειν και στην κινητικότητα προασπίζοντας εθνικά και συλλογικά αφηγήματα και αφετέρου ως ενός μη-τόπου αέναης διάσχισης και συγκρότησης της ανθρώπινης ζωής ως “γυμνής ζωής” που μας εγκαλεί να επαναπροσδιορίσουμε την αξία της».
Στο πλαίσιο της θεματικής αυτής το πρόγραμμα του Φεβρουαρίου-Μαρτίου θα περιλαμβάνει: τη θεατρικη ομάδα Visoes Uteis (Πορτογαλία), τους ερευνητές Μacklin Kowal (ΗΠΑ) και Avital Barak (Ισραήλ), και τον χορογράφο-εικαστικό Arkadi Zaides (Γαλλία / Ισραήλ).
– Αναλυτικό Πρόγραμμα –
Trans/mission. Περφόρμανς από την Πορτογαλική ομάδα Visoes Uteis (Χρήσιμα Οράματα)
Πληροφορίες:
Παρασκευή 7/2 και Σάββατο 8/2 ώρα 8.30 μ.μ.
Είσοδος: 5 ευρώ.
Κρατήσεις: www.eventbrite.com
Στα αγγλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους
Εν είδει εισαγωγής στη φετινή θεματική, η ομάδα των Visoes Uteis (Χρήσιμα Οράματα) από την Πορτογαλία, μας προσκαλεί να σκεφτούμε πάνω στο θέμα της συλλογικής δράσης και της επανάστασης. Στο Trans/mission ένας μουσικός και ένας συγγραφέας μοιράζονται με τους θεατές την διαδικασία δημιουργίας ενός έργου όπερας το οποίο, ελπίζουν, να έχει επαναστατικό χαρακτήρα. Με εργαλείο το χιούμορ και την ειρωνεία, και ορμώμενη από τις διαμαρτυρίες του Πορτογαλικού λαού, η παράσταση εξετάζει τις δυσκολίες που επισύρει η προσπάθεια να οργανωθεί και να κινητοποιηθεί μία οποιαδήποτε συλλογικότητα (μια καλλιτεχνική ομάδα, μια κοινότητα, ο λαός). Με την καλλιτεχνική συνεργασία να χρησιμοποιείται ως αντανάκλαση της συλλογικής προσπάθειας, στη διάρκεια της παρουσίασης οι διαφορές ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες γίνονται ορατές και η διαμάχη που ακολουθεί δείχνει να απειλεί ολόκληρο το πρότζεκτ. Η παράσταση, όπως και η επανάσταση, μένει διαρκώς ημιτελής.
Στο πλαίσιο της επίσκεψής τους οι δημιουργοί του έργου Carlos Costa και João Martins θα παραδώσουν σεμινάριο με θέμα “Κι αν αποφασίζαμε να επιτεθούμε;”. Το σεμινάριο είναι ανοιχτό σε καλλιτέχνες, ακτιβιστές και το ευρύτερο κοινό και εμπνέεται από τη θεματική της παράστασης. Οι καλλιτέχνες θα μοιραστούν τη διαδικασία δημιουργίας του έργου και θα διερευνήσουν με παραστασιακές μεθόδους μαζί με τους συμμετέχοντες κάποιες από τις ιδέες και επιρροές τους σχετικές με το θέμα της επανάστασης και της συλλογικής κινητοποίησης: τι είδους επανάσταση χρειάζεται στο δικό μας χώρο/χώρα/κοινωνία; Γιατί δεν έχει συμβεί ακόμα παρά την κριτική και τις επιμέρους κινητοποιήσεις; ποιά χαρακτηριστικά εντοπίζουμε στον εαυτό μας και την κοινότητά μας που ενδεχομένως σαμποτάρουν την αλλαγή την οποία επιθυμούμε;
Πληροφορίες σεμιναρίου:
Πληροφορίες:
Σάββατο 8/2 ώρα 12-3μμ
Κόστος συμμετοχής: 10 ευρώ
Εγγραφές: www.eventbrite.com
Το σεμινάριο θα διεξαχθεί στα αγγλικά με διερμηνεία στα ελληνικά.
Πληροφορίες για τους καλλιτέχνες: Η ομάδα Visões Úteis με έδρα το Πόρτο της Πορτογαλίας δημιουργεί από το 1994, πολυμεσικά έργα με συνεργατικές διαδικασίες που διέπονται από ισχυρά ηθικά και πολιτικά στοιχεία. Το θεμελιακό ερώτημα που ανακυκλώνεται αλλά και καθορίζει τη δουλειά τους είναι τι σημαίνει να κάνει κάποιος τέχνη στον σημερινό κόσμο και ποιά είναι η ευθύνη του καθενός μας απέναντι στην κοινωνία στην οποία ζούμε. https://visoesuteis.pt/en
22-29 Φεβρουαρίου: Φιλοξενία της Αvital Barak (Ισραήλ)
Πληροφορίες:
Ανοιχτή παρουσίαση στο κοινό: Παρασκευή 28/2 ώρα 8.30μμ
Είσοδος ελεύθερη. Κρατήσεις απαραίτητες στο 1927bts@gmail.com.
Η ερευνήτρια Αβιτάλ Μπάρακ εδώ και μία δεκαετία επικεντρώνει την έρευνά της στις διαφορετικές θεωρήσεις της κίνησης και της περφόρμανς και σε παραλλαγές που μπορεί να λάβει η έννοια της αντίστασης στην τέχνη τόσο στη θεωρία όσο και την πολιτική πράξη. Παρακινημένη αφενός από την παγκόσμια προσφυγική κρίση, αφετέρου από την Ισραηλινή κατοχή των Παλαιστινιακών εδαφών και το καθεστώς απαγόρευσης της κινητικότητας που έχει επιβληθεί, η Μπάρακ ερευνά τον τρόπο με τον οποίο μηχανισμοί εξουσίας ελέγχουν και χειραγωγούν την ανθρώπινη κινητικότητα στο δημόσιο χώρο και τις συνέπειες του ελέγχου αυτού στην παγκόσμια και τοπική πολιτική και οικονομική κατάσταση. https://www.avitalbarak.co.il/
Κατά τη διάρκεια της φιλοξενίας της η Αβιτάλ Μπαράκ θα ερευνήσει παραμέτρους που συνθέτουν τον δημόσιο χώρο της Αθήνας και τη σχέση μεταξύ σωμάτων και κίνησης μέσα σε αυτόν και θα παρουσιάσει στο κοινό την προηγούμενη έρευνά της με τίτλο “Border Patrol”.
Μάρτιος:
Κύκλος μαθημάτων: Sustaining myth in time- with difference: On Nationalism and Performativity
Πληροφορίες:
Ημερομηνίες μαθημάτων: 2, 9, 16 και 23/3. Ώρες 6-9μ.μ.
Κόστος συμμετοχής: 120 ευρώ
Εγγραφές:www.eventbrite.com
Απαραίτητη για το μάθημα είναι η καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας.
Ο Αμερικανός ερευνητής Macklin Kowal θα διοργανώσει κύκλο μαθημάτων με τίτλο Sustaining myth in time- with difference: On Nationalism and Performativity (Διατήρηση του μύθου στο χρόνο – με διαφορά: Eθνικισμός και Επιτελεστικότητα): μία ανάλυση του εθνικιστικού λόγου και της αυξανόμενης ισχύος του μέσα από τις θεωρίες της επιτελεστικότητας (performativity) και τις θεωρητικές αναλύσεις των Derrida, Butler, Σταυρακάκη, Felman κ.α.
Ο σεμιναριακός αυτός κύκλος εντάσσεται στην πρωτοβουλία του 1927 Σχολείο για την κριτική του πολιτισμού και τις μεταποικιακές σπουδές (The 1927 School for Cultural Criticism and Postcolonial Studies). Στόχος αυτού του άτυπου σχολείου είναι η διοργάνωση κύκλων μαθημάτων ακαδημαϊκού ενδιαφέροντος με διδάσκοντες νέους και πεπειραμένους ερευνητές, πάνω σε εξειδικευμένα αντικείμενα που δεν καλύπτονται κατ’ανάγκην από τα παραδοσιακά ακαδημαϊκά τμήματα. Οι κύκλοι μαθημάτων θα περιλαμβάνουν εξειδικευμένη βιβλιογραφία. Θα είναι προσβάσιμοι για όλους ανεξαρτήτως εξειδίκευσης ή ακαδημαϊκών γνώσεων.
15-23 Μαρτίου: Φιλοξενία του Arkadi Zaides (Γαλλία/Ισραήλ)
Πληροφορίες:
Ανοιχτή παρουσίαση στο κοινό: Σάββατο 21/3 ώρα 8.30μμ
Είσοδος ελεύθερη
Κρατήσεις στο 1927bts@gmail.com
Ο βραβευμένος χορογράφος και εικαστικός Αρκάντι Ζάιντες, εκκινεί από την εύρεση μίας λίστας που εμπεριέχει τα ονόματα 36.000 νεκρών μεταναστών που προσπάθησαν να φτάσουν στην Ευρώπη για να δημιουργήσει το έργο Νecropolis. Με στόχο να ανοίξει το διάλογο πάνω στην περίπλοκη πραγματικότητα που αυτή η λίστα αποτυπώνει, ο καλλιτέχνης δουλεύει με το αρχειακό υλικό της λίστας προσεγγίζοντάς την ως μνημείο, μαζικό τάφο, και αρχείο θανάτου, αλλά και ως περφόρμερ στο συνολικό έργο το οποίο, στην τελική του μορφή θα έχει ως κεντρικό σημείο αναφοράς το σώμα και την χορογραφία.
Πληροφορίες για τον καλλιτέχνη:
O Ισραηλινός χορογράφος και εικαστικός Arkadi Zaides είναι από τη Λευκορωσία και ζει μεταξύ Γαλλίας και Βελγίου. Η ομάδα του Institut des Croisements έχει την έδρα της στη Villeurbanne της Γαλλίας απο το 2015. Ως χορευτής έχει στο παρελθόν συνεργαστεί με ομάδες όπως οι Batsheva Dance Company και Yasmeen Godder Dance Group. Έχει μάστερ χορογραφίας από το DAS την Ακαδημίας Θεάτρου και χορού του Άμστερνταμ. Η καλλιτεχνική του πρακτική εστιάζει στο πώς το πολιτικό και κοινωνικό πλαίσιο επιδρούν πάνω στις χειρονομίες και την κίνηση των σωμάτων. Έχει παρουσιάσει δουλειά του σε φεστιβάλ, θέατρα και μουσεία ανά τον κόσμο στην Ευρώπη, Βορειά και Νότιο Αμερική και Ασία και έχει λάβει διακρίσεις και βραβεία όπως το βραβείο Έμιλ Ζολά στις παραστατικές τέχνες για την αφοσίωση του στα ανθρώπινα δικαιώματα, στο έργο του Archive (2013) και το βραβείο Kurt Joss award για το έργο του Solo Colores (2010). www.arkadizaides.com
Το πρόγραμμα του Σύνορα | Παραμεθόριοι | Διασχίσεις θα συνεχιστεί τον Απρίλιο και το Μάιο με ομαδική έκθεση φωτογραφίας και βίντεο αρτ που θα περιλαμβάνει έργα από τη Νιγηρία, Πορτογαλία , Γερμανία, Ταιβάν, ΗΠΑ και Παλαιστίνη. Η έκθεση θα πλαισιωθεί με προβολές, θεατρικές αναγνώσεις, διαλέξεις και περφόρμανς από τους Έλλη Λεβεντάκη, Jainabu Jallo, Haya Zaatry κ.α.