Η New Star παρουσιάζει την αισθηματική κομεντί του Ερνστ Λιούμπιτς με τίτλο «Το μαγαζί της γωνίας» που ερμηνεύουν οι Τζίμι Στιούαρτ και Μάργκαρετ Σάλιβαν…
… Η ταινία θα κάνει πρεμιέρα στους κινηματογράφους από την Πέμπτη 30 Αυγούστου 2012.
“THE SHOP AROUND THE CORNER” (ΤΟ ΜΑΓΑΖΙ ΤΗΣ ΓΩΝΙΑΣ)
Η.Π.Α. – 1940 – Ασπρόμαυρη
Σκηνοθεσία: Έρνστ Λιούμπιτς.
Σενάριο: Σάμσον Ράφελσον.
Πρωταγωνιστούν: Μάργκαρετ Σάλλιβαν, Τζέιμς Στιούαρτ, Φράνκ Μόργκαν.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Στην Βουδαπέστη της Ουγγαρίας, στο κατάστημα με είδη δώρων που ανήκει στον Ούγκο Μάτουσεκ, εργάζεται ο εργένης Αλφρέντ Κράλικ, ο οποίος θεωρείται πολύ καλός και έμπειρος πωλητής. Κάποια μέρα έρχεται και ζητά εργασία από τον Μάτουσεκ μια κοπέλα, η Κλάρα Νόβακ. Ο Μάτουσεκ την προσλαμβάνει, αλλά αυτό δεν αρέσει καθόλου στον Κράλικ, ο οποίος νιώθει αντιπάθεια για τη νέα του συνάδελφο. Στη συνέχεια η αντιπάθεια γίνεται αμοιβαία ανάμεσά τους. Παρεπιπτόντως, ο μοναχικός Κράλικ έχει συνεχή αλληλογραφία με μια γυναίκα που έχει ερωτευτεί αλλά δεν έχει δεί ποτέ του! Έχει προγραμματίσει ένα βραδυνό ραντεβού μαζί της για να γνωριστούν επιτέλους, αλλά και να της ζητήσει να παντρευτούν. Δεν το έχει πει στον Μάτουσεκ γιατί αν το μάθει θα τον απολύσει. Το βράδυ πηγαίνει στο μπάρ όπου έχουν δώσει ραντεβού (μαζί είναι και ο φίλος του, Πίροβιτς), αλλά διαπιστώνει έκπληκτος ότι η κοπέλα που περιμένει να γνωρίσει είναι η Κλάρα! Ντροπιασμένος και φοβούμενος την ανεργία, αποφασίζει να μην αποκαλύψει στην Κλάρα την ταυτότητά του. Αλλά η Κλάρα θέλει οπωσδήποτε να τον γνωρίσει γιατί και αυτή είναι ερωτευμένη μαζί του…
Ένα μικρό αριστούργημα που μιλάει με ζεστασιά όχι μόνο για τις σχέσεις εργοδότη – υπαλλήλου (με την αιώνια εκμετάλλευση) αλλά και για ανθρώπους που προσπαθούν να επιβιώσουν νικώντας το αρνητικό κλίμα του κόσμου και την ανεργία. Ένα ανθρώπινο έργο που δεν παύει να είναι διαχρονικό και αξέχαστο. Θαυμάσιο σενάριο, όμορφη σκηνοθεσία (σε μια από τις κορυφαίες στιγμές του Λιούμπιτς) και πολύ καλές ερμηνείες δίνουν πολλά – και με γενναιοδωρία – σε μια από τις πιο ανθρώπινες, όμορφες και ουσιαστικές κομεντί που μας έδωσε το σινεμά.
Το 1998, η ταινία του Λιούμπιτς διασκευάστηκε με τον τίτλο «Έχετε μήνυμα στον υπολογιστή σας», με πρωταγωνιστικό ζευγάρι τον Τόμ Χάνκς και την Μέγκ Ράιαν.
Έρνστ Λιούμπιτς (1892 – 1947)Ο Ερνστ Λιούμπιτς συνέβαλε αποφασιστικά στην εξέλιξη της κινηματογραφικής κωμωδίας. Γεννημένος στις 28 Ιανουαρίου του 1892 στο Βερολίνο από Ρωσοεβραίους γονείς, δούλεψε στον θίασο του Μαξ Ράινχαρτ και έπαιξε σε πολλές ταινίες προτού περάσει πίσω από την κάμερα. Το 1919 σκηνοθέτησε το σπουδαίο βωβό φίλμ «Η Κούκλα». Το 1922 η Αμερικανίδα ηθοποιός Μαίρη Πίκφορντ τον κάλεσε στην Αμερική για να τη σκηνοθετήσει. Θα έμενε για πάντα εκεί, ενώ στα 1935 οι Ναζί τού αφαίρεσαν τη γερμανική υπηκοότητα. Σκηνοθέτες όπως ο Γούντι Αλεν, ο Μελ Μπρουκς και οι αδελφοί Τζόελ και Ιθαν Κοέν έχουν αναφερθεί κατ` επανάληψη στην επιρροή που άσκησαν στο έργο τους οι ταινίες του Λιούμπιτς. Το «άγγιγμα του Λιούμπιτς» («Τhe Lubitsch touch») υπήρξε ένας όρος που επινόησαν οι κριτικοί κινηματογράφου και αναφέρεται στον συνδυασμό κινηματογραφικής κομψότητας, έξυπνων διαλόγων, χιούμορ και αβίαστης ροής της δράσης, συνδυασμός που θεωρήθηκε χαρακτηριστικό γνώρισμα των ταινιών του Λιούμπιτς. Οι μεγαλύτεροι σταρ του Χόλιγουντ στις δεκαετίες του ’30 και του ’40 αποζητούσαν τη συνεργασία μαζί του. Εκτός από την Γκάρμπο και τον Μορίς Σεβαλιέ, στο πλευρό του βρέθηκαν ακόμη ο Τζέιμς Στιούαρτ, η Μαρλέν Ντίτριχ, ο Γκάρι Κούπερ, η Μίριαμ Χόπκινς, η Τζένιφερ Τζόουνς, ο Φρέντρικ Μαρτς, η Μπέτι Γκρέιμπλ και ο Ντάγκλας Φέρμπανκς. Στις Η.Π.Α. ο Λιούμπιτς άρχισε να γυρίζει κωμωδίες όπως τα «Γαμήλιος κύκλος»(1924), «Φίλισέ με ξανά» και «Κλεισμένα χείλη» (1925). Η δεκαετία του ’30 είναι όμως η εποχή της μεγάλης του δόξας: έχοντας αποκτήσει καλλιτεχνική ελευθερία από την Paramount, θα γυρίσει το 1929 το επιτυχημένο μιούζικαλ «Ερωτική Παρέλαση» με πρωταγωνισή τον Μορίς Σεβαλιέ, για να ακολουθήσει ένα χρόνο αργότερα το «Μόντε Κάρλο». Το 1932 θα παρουσιάσει μια από τις καλύτερες κομεντί στην κινηματογραφική ιστορία, το «Μπελάδες στον Παράδεισο», και το 1933 τις «Ερωτικές καντρίλιες». Ίσως η όχι καλή προσωπική του ζωή εκείνη την περίοδο (ερωτική προδοσία, περίοδος μοναξιάς) να ήταν έμπνευση για τους χαρακτήρες των ταινιών του. Το 1934 θα γυρίσει την «Εύθυμη χήρα», ενώ την ίδια χρονιά η ζωή του θα πάρει πάλι χρώμα, αφού θα παντρευτεί την ηθοποιό Βίβιαν Γκέι και επιπλέον θα γνωρίσει τον σεναριογράφο (και αχώριστο συνεργάτη του έκτοτε) Σάμσον Ράφελσον. Το 1939 θα είναι η χρονιά της «Νινότσκα», όπου για πρώτη φορά η Γκρέτα Γκάρμπο γελάει στην οθόνη! Το 1940 ο Λιούμπιτς θα μεταφέρει στο σινεμά το θεατρικό έργο του Ούγγρου Μίκλος Λάσλο «Ερωτική φωλιά (The shop around the corner)» με πολύ μεγάλη επιτυχία. Το 1942 είναι η σειρά του επίσης επιτυχημένου «Να ζει κανείς ή να μη ζει», με θέμα το θέατρο και τον Ναζισμό. Ένα χρόνο μετά θα γυρίσει την ερωτική κομεντί «Ο Παράδεισος μπορεί να περιμένει». Το 1947 και ενώ ήσαν σε εξέλιξη τα γυρίσματα της «Κυρίας με την ερμίνα», ο Λιούμπιτς θα πεθάνει ξαφνικά από ανακοπή καρδιάς. Την ταινία ολοκλήρωσε ο Όττο Πρέμινγκερ.
ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑΔεσποινίς Σαπουνάδα (βωβό) (1914)
Ζάχαρη και μπαχαρικά (βωβό) (1915)
Μεικτός γυναικείος χορός (βωβό) (1916)
Δεν θα ήθελα να ήμουν άνδρας (βωβό) (1918)
Η μέθη (βωβό) (1919)
Η Κούκλα (βωβό) (1919)
Άννα Μπολέιν (βωβό) (1920)
Η Αγριόγατα (βωβό) (1921)
Γαμήλιος κύκλος (βωβό) (1924)
Φίλησέ με ξανά (βωβό) (1925)
The love parade / Ερωτική παρέλαση (1929)
Monte Carlo (1930)
Trouble in Paradise / Μπελάδες στον Παράδεισο (1932)
Ερωτικές καντρίλιες (1933) Η εύθυμη χήρα (1934) Άγγελος (1937)
Νινότσκα (1939)
The shop around the corner / Ερωτική φωλιά (1940)
Αυτό το αβέβαιο άγγιγμα (1941)
Να ζει κανείς ή να μη ζει (1942)
Heaven can wait / Ο Παράδεισος μπορεί να περιμένει (1943)
Ένα βασιλικό σκάνδαλο (1945)
Cluny Brown (1946)
Η κυρία με την ερμίνα (1948) – συνσκηνοθεσία –
Τζέιμς Στιούαρτ (1908 – 1997)Από τους σημαντικότερους Αμερικανούς ηθοποιούς του 20ου αιώνα. Γεννήθηκε στην Πενσιλβάνια από τους Ελίζαμπεθ Ρουθ και Αλεξάντερ Μέιτλαντ Στιούαρτ κι ήταν το μεγαλύτερο από τα τρία παιδιά της οικογένειας. Από μικρός εξέφρασε καλλιτεχνικές ανησυχίες κι έμαθε να παίζει ακορντεόν. Αφότου τελείωσε το σχολείο το 1928 ο Στιούαρτ καταπιάστηκε με ποικίλες ενασχολήσεις, μια εκ των οποίων ήταν κι η εμφάνισή του στο θεατρικό The Wolves. Το όνειρό του ήταν να γίνει πιλότος αλλά ο πατέρας του τον ανάγκασε να γραφτεί στο πανεπιστήμιο του Πρίστον, όπου και σπούδασε αρχιτεκτονική. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του άρχισε να ενδιαφέρεται για την υποκριτική. Το ταλέντο του στο ακορντεόν ενθουσίασε τα μέλη της θεατρικής ομάδας του πανεπιστημίου, τα οποία τον παρακίνησαν να συμμετάσχει στις θεατρικές τους παραστάσεις. Ενώ του είχε δοθεί υποτροφία για να τελειοποιήσει τις σπουδές του, το καλοκαίρι της αποφοίτησής του αποφάσισε να συμμετάσχει σε παραστάσεις της θεατρικής ομάδας. Εκεί γνώρισε τον Χένρι Φόντα και έγινε στενός φίλος του. Παρά τις θεατρικές εμφανίσεις, υπήρχαν οικονομικά προβλήματα. Με την παρέμβαση όμως της ηθοποιού Μάργκαρετ Σάλλιβαν (που υπήρξε σύζυγος του Φόντα) άρχισε να παίζει κάποιους ρόλους σε ταινίες της MGM. Η γνωριμία του με τον σκηνοθέτη Φράνκ Κάπρα ήταν καμπή γι’ αυτόν, αφού τον έκανε πρωταγωνιστή στην επιτυχημένη ταινία «Δεν θα τα πάρεις μαζί σου» το 1938. Έκτοτε η μια επιτυχία διαδέχεται την άλλη. Εκτός από τις ταινίες του Κάπρα («Ο κος Σμίθ πηγαίνει στην Ουάσιγκτον», «Μια υπέροχη ζωή») έπαιξε στην επιτυχία του Κιούκορ «The Philadelphia story» όπου κέρδισε και το Όσκαρ Α΄ Ανδρικού Ρόλου. Αμέσως μετά κατετάγη στην αεροπορία λόγω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όπου και παρασημοφορήθηκε επ’ ανδραγαθία.
Μετά τον πόλεμο συνεργάστηκε με τον Χίτσκοκ αρχικά στην «Θηλειά» και αργότερα σε άλλες θρυλικές ταινίες («Ο άνθρωπος που ήξερε πολλά», «Σιωπηλός μάρτυς» και «Vertigo»). Οι επιτυχίες θα συνεχιστούν για αρκετά ακόμα χρόνια, με τον Στιούαρτ να πρωταγωνιστεί κυρίως σε ταινίες γουέστερν του Τζον Φόρντ, αλλά και στην μεγάλη επιτυχία «Ανατομία ενός εγκλήματος» του Όττο Πρέμινγκερ. Τις επόμενες δεκαετίες οι κινηματογραφικές εμφανίσεις του ελαττώθηκαν, αφού έπαιζε σποραδικά μόνο σε ειδικές περιπτώσεις. Άλλωστε είχε αποκτήσει πάρα πολλά χρήματα από την υπερεπιτυχημένη καριέρα του. Το 1994 απεβίωσε η σύζυγός του από καρκίνο. Μαζί της είχε αποκτήσει δύο παιδια και είχαν υιοθετήσει άλλα δύο. Ο Στιούαρτ πέθανε το 1997 από πνευμονική εμβολή.
Μάργκαρετ Σάλλιβαν (1909 – 1960)Υπήρξε περισσότερο γνωστή ως η σύζυγος του ηθοποιού Χένρι Φόντα και του σκηνοθέτη Ουίλιαν Γουάιλερ. Γεννήθηκε στο Νόρφολκ της Βιρτζίνια. Οι γονείς της την έστειλαν εσώκλειστη σε ιδιωτικά σχολεία, ενώ αργότερα φοίτησε σε δραματική σχολή. Είχε συνεργασία με το θεατρικό σωματείο Harvard University Players (όπου γνώρισε και τον Χένρι Φόντα, με τον οποίον παντρεύτηκε τα Χριστούγεννα του 1931) και άρχισε την καριέρα της σαν ηθοποιός στο Μπροντγουέι, στην παράσταση “A Modern Virgin” (1931). Όμως η σχέση της με τον Φόντα δεν πήγε καλά και χώρισαν λίγους μήνες μετά τον γάμο τους. Το 1934 παντρεύτηκε τον Ουίλιαμ Γουάιλερ (χώρισαν το 1936) και αμέσως μετά τον παραγωγό Λέλαντ Χέιγουορντ (έδώ τα πήγε κάπως καλύτερα, αφού ο γάμος κράτησε 11 χρόνια). Γενικώς οι γάμοι και οι σχέσεις της ήσαν θυελλώδεις, με πολλούς καυγάδες. Στον κινηματογράφο έκανε το ντεμπούτο της το 1933, στο “Only Yesterday”, ενώ το 1936 έπαιξε μαζί με τον πρώην σύζυγό της Χένρι Φόντα στο “The Moon’s Our Home”. Η Σάλλιβαν ήταν αυτή που βοήθησε τον Τζέιμς Στιούαρτ να μπεί στο χώρο του σινεμά. Μαζί έπαιξαν ως κινηματογραφικό ζευγάρι σε αρκετές ταινίες, με πιο γνωστή από αυτές το “The shop around the corner” που σκηνοθέτησε ο Έρνστ Λιούμπιτς το 1940. Στην οθόνη είχε «χτίσει» τον τύπο της γλυκιάς και χαρούμενης κοπέλας, όμως στην πραγματικότητα ήταν εγωίστρια, οξύθυμη και δύσκολη στην συνεργασία. Εξαιτίας του κακού χαρακτήρα της έπαψε σταδιακά να βρίσκει δουλειά στον κινηματογράφο, ενώ έπεσε και στο αλκοόλ. Την δεκαετία του ’50 άρχισε να έχει τηλεοπτικές εμφανίσεις, αλλά ούτε κι εκεί στέριωσε. Τα τελευταία χρόνια της ζωής της άρχισε να χάνει την ακοή της. Αυτοκτόνησε το 1960, παίρνοντας υπερβολική δόση βαρβιτουρικών. Το 1980 η ζωή της έγινε τηλεοπτικό σίριαλ με πρωταγωνίστρια την κόρη της.