Τοπία, από το Μπαλέτο της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ

Τρεις διαφορετικές χορογραφίες από τρεις σημαντικούς χορογράφους

Η ΕΛΣ εγκαινιάζει τη δοκιμαστική λειτουργία της στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, με το σπονδυλωτό τρίπτυχο Τοπία.

Ένα έργο το οποίο επιχειρεί να ανοίξει ένα νέο δρόμο στην καλλιτεχνική ταυτότητα του Μπαλέτου της ΕΛΣ, φέρνοντας σε δημιουργικό διάλογο διαφορετικά στιλ του νεοκλασικού μπαλέτου, μέσα από τρεις διαφορετικές χορογραφίες από τρεις σημαντικούς χορογράφους.

Ο έως πρότινος διευθυντής του Μπαλέτου της Όπερας των Παρισίων, διεθνώς αναγνωρισμένος Α’ χορευτής και χορογράφος Μπενζαμέν Μιλπιέ παρουσιάζει για πρώτη φορά χορογραφία του με το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με τίτλο Sarabande. Ο Βρετανός διακεκριμένος χορογράφος Ντάγκλας Λη παρουσιάζει τη νέα του δημιουργία με τίτλο Fortress, ενώ ο Αντώνης Φωνιαδάκης θα παρουσιάσει τη χορογραφία The Shaker Loops.

Fortress

Χορογραφία – κοστούμια Ντάγκλας Λη
Μουσική Έτσιο Μπόσσο
Φωτισμοί Σάκης Μπιρμπίλης
Νέα χορογραφία
Με τους Α’ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de Ballet της ΕΛΣ

O διεθνώς αναγνωρισμένος χορογράφος και πρώην A’ Χορευτής του Μπαλέτου της Στουτγάρδης Ντάγκλας Λη παρουσιάζει μια νέα δημιουργία, εμπνευσμένη ειδικά για το Μπαλέτο της ΕΛΣ, πάνω στο σόλο πιάνο του Έτσιο Μπόσσο με τίτλο Το 12ο δωμάτιο.

Ο χορογράφος σημειώνει: «Δημιουργώντας ένα νέο έργο συχνά ξεκινώ με έναν πολύ γενικό καμβά. Δουλεύοντας έτσι με τους χορευτές, επιτρέπω στον εαυτό μου την ελευθερία να κινηθώ στην κατεύθυνση στην οποία με οδηγεί η δημιουργική διαδικασία· οι ιδέες μου και η μουσική διαμορφώνουν την κίνηση των χορευτών. Στη συνέχεια αποκρυσταλλώνω το βασικό θέμα και χτίζω το έργο μαζί με τους χορευτές, ειδικά στην περίπτωση ενός νέου έργου με χορευτές με τους οποίους δεν έχω εργαστεί ξανά. Η μουσική που επέλεξα είναι του Έτσιo Μπόσσο. Είναι μια μουσική με πολύ συναίσθημα, σύνθετη και με αντιθέσεις, τις οποίες θα ενσωματώσω στη χορογραφία, δημιουργώντας έτσι ένα σπονδυλωτό έργο, αποτελούμενο από επεισόδια, που επιτρέπουν διάφορα υποκεφάλαια ή μικρο-αφηγήσεις. Χρησιμοποιώντας μικρότερη διανομή ελπίζω να αναδείξω τις ποιότητες κάθε χορευτή ξεχωριστά και σε συνδυασμό με τη μουσική να επιτύχω μια αίσθηση οικειότητας ανάμεσα στη μουσική, στον χορευτή και το κοινό».

Sarabande

Χορογραφία Μπενζαμέν Μιλπιέ
Μουσική Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ
Κοστούμια Πωλ Κοξ
Φωτισμοί Σάκης Μπιρμπίλης
Με τους Α’ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de Ballet της ΕΛΣ
Συμμετέχουν Κορυφαίοι της Ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Ο Μπενζαμέν Μιλπιέ, πρώην Διευθυντής του Μπαλέτου της Όπερας του Παρισιού, υπήρξε Α’ Χορευτής του Μπαλέτου της Νέας Υόρκης [NYCB]. Εκεί, τη δεκαετία του 1990 ερμήνευσε το έργο A Suite of Dances, σε χορογραφία Τζερόμ Ρόμπινς [Jerome Robbins]. Σε ανάμνηση αυτού του υπέροχου σόλο πάνω στις Σουίτες για βιολοντσέλο του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, δημιούργησε με τη σειρά του το 2009 τη Sarabande, χορογραφία βασισμένη στις Σονάτες και Παρτίτες για σόλο βιολί και την Παρτίτα για σόλο φλάουτο του ίδιου συνθέτη. Και μπορεί να μοιράζεται με τον Αμερικανό μαιτρ μια μουσικότητα απαλλαγμένη από κάθε κινησιολογικό πλεονασμό, επιτυγχάνει όμως ταυτόχρονα να εγκαταστήσει τη δική του χορογραφική γλώσσα, ρευστή και γεμάτη πλαστικότητα. Το έργο ξεκινά με μια παραλλαγή σόλο, ενώ ακολουθούν αλληλουχίες ντουέτων, τρίο ή κουαρτέτων σε μια χορογραφία ανάλαφρη, που μοιάζει να επινοεί τον εαυτό της καθώς δημιουργείται. Ακριβώς πάνω στη νότα, αλλά χωρίς καμία βαρύτητα.

The Shaker Loops

Χορογραφία Αντώνης Φωνιαδάκης
Μουσική Τζων Άνταμς
Κοστούμια Τάσος Σοφρονίου 
Φωτισμοί Σάκης Μπιρμπίλης
Με τους Α’ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de Ballet της ΕΛΣ

Πρόκειται για την πρώτη δουλειά του Διευθυντή του Μπαλέτου της ΕΛΣ, Αντώνη Φωνιαδάκη με το Μπαλέτο της Λωρραίνης, για την οποία ο χορογράφος επέλεξε ένα από τα πιο δημοφιλή κομμάτια του Τζων Άνταμς, το Shaker Loops, που γράφτηκε το 1978 για σεπτέτο εγχόρδων και το οποίο αναγνωρίζεται ως ένα από τα πιο εμβληματικά έργα του μινιμαλισμού. Η χορογραφία ακολουθεί την ξέφρενη παραδοξότητα της μουσικής, η οποία βασίζεται κυρίως στην έννοια των αέναων κύκλων και των κυματισμών. Η δόνηση της μουσικής ώθησε τον Αντώνη Φωνιαδάκη στη σύλληψη μιας ευαίσθητης χορογραφικής παρτιτούρας, παράλληλης με το έργο του Άνταμς. Η χορογραφία αποκαλύπτει πολλές πλευρές της μουσικής «που ταιριάζει απόλυτα με τον αναβρασμό της εποχής μας», όπως σημειώνει ο χορογράφος.

Φωτογραφίες: Βασίλης Μακρής

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ