Η τεχνολογία είναι ποίηση (?)
Το ερευνητικό και καλλιτεχνικό πρόγραμμα Tragedy 2.0 αποτελεί την πρώτη διεθνώς συγκροτημένη εξερεύνηση της παράδοξης συνάντησης ανάμεσα στην Αρχαία Ελληνική Τραγωδία και την Ψηφιακή Εποχή.
Ποια είναι η κοινότητα της ψηφιακής εποχής;
Ο χορός πώς σχετίζεται με την τεχνολογική πολυφωνία;
Τι κοινό έχει το avatar με τα αρχαία προσωπεία;
Τα HF μικρόφωνα με τις μάσκες;
Η επαυξημένη πραγματικότητα με τον αντι-ρεαλισμό του αρχαίου δράματος;
Το τεχνολογικό θραύσμα με τον ποιητικό κόσμο;
Το Tragedy 2.0 περιλαμβάνει:
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
– Την παράσταση Προμηθέια
– Την έκθεση Προμηθέας 2.0
– Φόρουμ Αρχαίο Δράμα και Ψηφιακή εποχή
– Σεμινάρια/Εργαστήρια
Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης:
– Προσκαλεί την κολεκτίβα καλλιτεχνών Medea Electronique να παρουσιάσει σε συνεργασία με τη γαλλική ομάδα χορού Cie Sébastien Perrault την παράσταση Προμηθέια, μια πολυμεσική διασκευή του μύθου του Προμηθέα.
– Παρουσιάζει το έργο 35 σύγχρονων εικαστικών καλλιτεχνών στην έκθεση Προμηθέας 2.0
– Υποδέχεται το Ερευνητικό Εργαστήριο Labex Arts – H2H (*πρόσφατα μετονομάστηκε σε ArTec) του Πανεπιστημίου Université Paris 8 Vincennes-Saint Dennis, ένα από τα πιο σημαντικά ακαδημαϊκά κέντρα για τις νέες τεχνολογίες στον Γαλλόφωνο κόσμο, το οποίο συμπράττει στη διοργάνωση των Σεμιναρίων/Εργαστηρίων και στο Φόρουμ. Ο σημαντικός αυτός επιστημονικός οργανισμός εξερευνά τις νέες συνδέσεις ανάμεσα στις τέχνες, τις επιστήμες και τις τεχνικές, αναπτύσσει ένα πλούσιο ερευνητικό πρόγραμμα, στη διατομή τέχνης και τεχνολογίας, μελετώντας την ανάπτυξη του ψηφιακού τομέα. Συνενώνει 1200 ερευνητές, 400 διδάσκοντες και 6 διδακτορικές σχολές. http://www.labex-arts-h2h.fr/?lang=en
Στο διήμερο επιστημονικό Φόρουμ Αρχαίο Δράμα & Ψηφιακή Εποχή, συσπειρώνει:
– Το Eλληνογαλλικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Τέχνη και Εικονική Πραγματικότητα» του Πανεπιστημίου Paris 8 και της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ)
– Το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Έρευνας και Τεκμηρίωσης Παραστάσεων Αρχαίου Ελληνικού Δράματος (ArcNet)
– Το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ)
– Την κολεκτίβα φιλοσοφίας Gavagai
– Τους ερευνητές και καλλιτέχνες του Labex Arts- H2H
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ
Η ψηφιακή τεχνολογία είναι η Προμηθεϊκή φωτιά (?)
Προμηθέια
Θεατρικές παραστάσεις, 10, 11, 12 Οκτωβρίου 2018, ώρα 21:00
Είσοδος: Ελεύθερη – απαραίτητη η κράτηση θέσεων στα τηλέφωνα
210 3418550 & 210 3418579
Η πρωτοποριακή κολεκτίβα Medea Electronique συνεχίζει την έρευνά της στον μύθο, επιχειρώντας να εξερευνήσει τα όρια της τεχνολογίας, και να δημιουργήσει μια νέου τύπου δραματουργία: Η ποιητική της ψηφιακής εποχής. → Σε μια παράσταση-παρτιτούρα. → Στην Προμηθέια συμπράττει με τη γαλλική σημαντική ομάδα χορού Cie Sébastien Perralut, καθώς και με τον μπασοβαρύτονο Μάριο Σαραντίδη. → Ως εκδοχές της φωτιάς-τεχνολογίας εμφανίζονται εδώ η μουσική, η ποίηση, το σώμα του χορευτή, η ψηφιακή διαδραστική τεχνολογία.
Ο Προμηθέας είναι πλέον ελεύθερος και περιπλανιέται. → Οι θεοί έχουν πεθάνει. → Αφού έδωσε τη φωτιά-τεχνολογία στους ανθρώπους, αφού φυλακίστηκε στον βράχο, τους παρατηρεί: με τη φωτιά επιχειρούν να ζήσουν καλά, να υπερβούν τα όρια, να φτάσουν στο παραπέρα. Νιώθουν παντοδύναμοι. Είναι παίκτες και παίγνια, και το παιχνίδι του κόσμου συνεχίζεται.
Σύλληψη & Επιμέλεια: Medea Electronique
Μουσική: Μανώλης Μανουσάκης, Δημήτρης Τίγκας, Guido de Flaviis
Δραματουργία: Αγγελική Πούλου
Χορογραφία: Sébastien Perrault
Video mapping, live visuals: Βίκυ Μπισμπίκη
Σκηνικά-κοστούμια: Σωτήρης Υφαντής
Διάδραση ήχου: Αλέξανδρος Δρυμωνίτης
Οργάνωση Παραγωγής: Ηρώ Ακριβού
Λυρικό τραγούδι: Μάριος Σαραντίδης
Χορός: Marie Laure Caradec, Steven Hervouet, Sébastien Perrault
www.medeaelectronique.com
https://www.ciesebastienperrault.com/0
—
Τέχνη και τεχνολογία : οι άκρες της ίδιας αλυσίδας (?)
Έκθεση Εικαστικών
Προμηθέας 2.0
Διάρκεια έκθεσης: 2-18 Οκτωβρίου 2018
Εγκαίνια έκθεσης: Τρίτη 2 Οκτωβρίου, στις 19:30
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά (και Σαββατοκύριακα) 18:00-22:00
Tην Παρασκευή 5 Οκτωβρίου, στο πλαίσιο της δράσης Νύχτα Πολιτισμού που διοργανώνει το Athens Culture Net, η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή έως και τις 02:00 της επομένης.
Στην έκθεση Προμηθέας 2.0 συμμετέχουν 35 καλλιτέχνες με έργα ζωγραφικής, φωτογραφίας, γλυπτά, εγκαταστάσεις, νέα μέσα, δρώμενα και video art, που προσεγγίζουν ερωτήματα και προβληματισμούς όπως: Πώς ο ποιητικός λόγος συναντιέται με το ψηφίο; Είναι δύναμη απελευθέρωσης ή περιορισμός η ανάπτυξη της τεχνο-επιστήμης; Συμβάλει στην καλύτερη επικοινωνία και την αλληλοκατανόηση η επιτάχυνση της διάχυσης της πληροφορίας; Υπάρχει ο Προμηθέας του σήμερα; Πώς «μεταλαμπαδεύει» τη γνώση και το φως; Είναι «Δεσμώτης»; Τίνος;
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:
Βασιλική Αντωνοπούλου, Κατερίνα Αντωνοπούλου, Χρύσα Βαλσαμάκη, Σίμης Γκατένιο, Νίκος Γιαβρόπουλος, Δήμητρα Δημοπούλου, Αγγελική Δουβέρη, Μιχάλης Καλλιμόπουλος, Εύα Καλογηροπούλου, Νατάσσα Κοτσάμπαση, Μάρω Κουρή, Δήμητρα Κουστερίδου, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Μαρίνα Μαλτέζου, Αντρέας Μαράτος, Αναστάσης Παναγής Μελέτης, Αίμη Μελετίου, Ελένη Μουζακίτη, Νίκος Μόσχος, Μάρια Μπαχά, Στράτος Μπιχάκης, Μάρκος Μπλάτσιος, Ισμήνη Μπονάτσου, Κώστας Ντάφλος, Αγγελική Ξηρόκωστα, Νίκος Παπαδημητρίου, Αφροδίτη Παπαδουλή, Μαρία Πάστρα, Μάριος Παύλου, Άντα Πετρανάκη, Μαρία Σεβαστάκη, Φοίβος Σοφοικίτης, Μάρθα Τσιάρα, Βούλα Φερεντίνου, Θοδωρής Χρυσικός.
H ιστορικός τέχνης Νικόλ Λεβέντη σχολιάζει: «Ξεκινώντας από τη φωτιά, ως αρχετυπικό σύμβολο του πολιτισμού, οι καλλιτέχνες προσεγγίζουν το θέμα, αναζητώντας σύγχρονες, προμηθεϊκής φύσης, φιγούρες ή νοήματα, συχνά στην εποχή του Διαδικτύου. Μέσα από τα έργα τους προκύπτουν ζητήματα επανάστασης, ελευθερίας, αυτοτιμωρίας και αυτοκαταστροφής, γνώσης και [υπέρ]πληροφόρησης και διαχείρισης της τεχνολογίας και του Διαδικτύου».
Επιμέλεια: Καλλιόπη Λιαδή, εικαστικός, καλλιτεχνική σύμβουλος του Προγράμματος.
—
Η Τεχνολογία είναι μυθολογία (?)
Διεθνές Φόρουμ με θέμα: «Αρχαίο Δράμα & Ψηφιακή Εποχή»
6-7 Οκτωβρίου 2018, ώρες 11:00-18:00
Είσοδος: Ελεύθερη
Πρόθεση του Φόρουμ είναι να διερευνήσει τους τρόπους και τις μεθόδους που αναπτύσσεται ο διάλογος ανάμεσα στην ψηφιακή κουλτούρα με το κλασικό και καθιερωμένο.
1η ημέρα: ανακοινώσεις και διαλέξεις ερευνητών, καθηγητών και καλλιτεχνών που συσπειρώνονται στο • Eλληνογαλλικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Τέχνη και Εικονική Πραγματικότητα» του Πανεπιστημίου Paris 8 και της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) • το Ευρωπαϊκό Δίκτυο για την Τεκμηρίωση και τη Μελέτη Παραστάσεων Αρχαίου Ελληνικού Δράματος (ArcNet) • το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) • την κολεκτίβα φιλοσοφίας Gavagai (Ε.Κ.Π.Α.).
Θεματικές: η σκηνική πρόσληψη της τραγωδίας στο ψηφιακό θέατρο, ο μύθος, η τέχνη και τεχνική, επανανοηματοδοτήσεις του τραγικού, η τεκμηρίωση παραστάσεων και βάσεις δεδομένων/δεδομενοποίηση.
2η ημέρα: Το Labex Arts – H2H επιμελείται το πρόγραμμα της 2ης ημέρας, το οποίο ισορροπεί ανάμεσα στη θεωρητική παραγωγή σκέψης και τους δημιουργικούς καλλιτεχνικούς πειραματισμούς με την αρχαία ελληνική τραγωδία. Παρουσιάζει σειρά θεωρητικών τοποθετήσεων και αντιπαραθέσεων, καθώς και τα showcases Lysistrata και Agamemnon Redux, ως το αποτέλεσμα των εργαστηρίων.
Συμμετέχουν αλφαβητικά:
Estelle Badou, Alexandra Beraldin, Κωνσταντίνα Γεωργιάδη, Τριανταφυλλιά Γιάννου, Christophe d’Alessandro, Ferdinando Falossi, Giulia Filacanapa, Guy Freixe, Georges Gagneré, Σταυρούλα Ζώη, Ελίζα Καβουλάκη, Νίκη Κογκέλλη, Chloé Larmet, Andy Lavender, Νόρα Λέφα, Erica Magris, Παναγιώτα Μήνη, Δημήτρης Μόσχος, Roberto Moura, Πλάτων Μαυρομούστακος, Μαρία Μούρτου-Παραδεισοπούλου, Μάνια Παπαδημητρίου, Αγγελική Πούλου, Ελένη Παπαλεξίου, Sarah Perry Stefano Perocco di Meduna, Cécile Roqué-Alsina, Léandre Ruiz, Μάνθος Σαντοριναίος, Théo Semet, Makis Solomos, Anastasiia Ternova, Ana Wegner, Tim White, Elhem Younes.
* Το Φόρουμ απευθύνεται στο ευρύ κοινό και σε όσους έχουν ειδικότερο ενδιαφέρον για τα νέα μέσα και τη σύγχρονη πρόσληψη της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας.
* Προεγγραφή στην ηλεκτρονική διεύθυνση: adrama@mcf.gr
—
Παίκτες και Παίγνια
Σεμινάριο / Εργαστήρια
Ψηφιακή τεχνολογία & Αρχαίο Δράμα
1-7 Οκτωβρίου 2018
* Οι θέσεις παρακολούθησης του Σεμιναρίου/Εργαστηρίων έχουν συμπληρωθεί.
Τα σεμινάρια και εργαστήρια χωρίζονται σε δύο θεματικές ενότητες:
Φωνές στη Σκηνή. Προσέγγιση της Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας στη Ψηφιακή Εποχή μέσω πειραματισμών με τη φωνή και τον ήχο.
Μάσκες και Avatars. Τεχνολογικά εργαλεία και μέθοδοι κατασκευής εμβυθιστικής και επαυξημένης πραγματικότητας
Σε κάθε ενότητα – Σεμιναρίου/Εργαστηρίου καταξιωμένοι ερευνητές και καλλιτέχνες των νέων μέσων και των παραστατικών τεχνών από τη Γαλλία δίνουν διάλεξη. Οι έννοιες που αναπτύσσονται είναι οι εξής:
Το ψηφιακό σώμα
Η ηχητική μάσκα
Επαυξημένη πραγματικότητα/Ψηφιακή θραυσματοποίηση
Υβριδικότητα
Διαδραστικά συστήματα/Διάδραση
Μυθολογία και παράδοση και τα ψηφιακά ισοδύναμα
Η διασκευή της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας
Σύγχρονη παραστασιογραφία της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Οι μεγάλοι σκηνοθέτες.
Τα Σεμινάρια αποτελούν εισαγωγή στα Εργαστήρια τα οποία συσχετίζονται θεματικά και λειτουργικά με τη κάθε ενότητα Σεμιναρίου και επιχειρούν να ενεργοποιήσουν στην πράξη τις θεωρητικές συζητήσεις. Τα Εργαστήρια καθοδηγούνται από καθηγητές, ερευνητές και καλλιτέχνες του Labex Arts –H2H, καθώς και από συνεργάτες τους από τη Γαλλία, την Ιταλία και τη Βραζιλία.
Graphic Design: Νίκος Σκαρμούτσος
Artwork: Vicky Bisbiki
Κεντρική φωτογραφία άρθρου: Ο Οίκος είναι η οθόνη-παλίμψηστο © Vicky Bisbiki