Τρεις Χοροί κόντρα στο Χρόνο και Mar del Tiempo, στο Μικροσκοπικό Θέατρο

Το Μικροσκοπικό Θέατρο στην Πλάκα φιλοξενεί για δύο ξεχωριστές παραστάσεις χορού, τα διήμερα 23 και 24 Μαϊου και 31 Μαϊου και 1 Ιουνίου. Πρόκειται για τις παραστάσεις Τρεις Χοροί κόντρα στο Χρόνο και Mar del Tiempo.

Το Μικροσκοπικό Θέατρο στην Πλάκα φιλοξενεί για δύο ξεχωριστές παραστάσεις χορού, τα διήμερα 23 και 24 Μαϊου και 31 Μαϊου και 1 Ιουνίου. Πρόκειται για τις παραστάσεις Τρεις Χοροί κόντρα στο Χρόνο και Mar del Tiempo.

Πώς μπορεί να πάει ο Χορός κόντρα στο Χρόνο;.

Την αντιφατική σχέση του Χορού με το Χρόνο, ή ακόμα του ίδιου του ανθρώπινου σώματος με το Χρόνο, ερευνά η χορογράφος Αναστασία Λύρα, στο Μικροσκοπικό Θέατρο, που η ίδια σχεδίασε σε ένα Πλακιώτικο σπίτι του 19ου αιώνα, στα θεμέλια του οποίου συνυπάρχουν τμήματα της Ρωμαϊκής Αγοράς και κτισμάτων του 1ου αιώνα π.Χ.

Οι δύο χορευτικές-εικαστικές παραστάσεις, που φτάνουν στα όρια της εγκατάστασης, αποτελούν μέρη μια τριλογίας με θέμα το Χρόνο και σχεδιάστηκαν από τη δημιουργό, ώστε να παρουσιαστούν σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέροντα χώρο που τοποθετεί το ανθρώπινο σώμα «κάτω από το μικροσκόπιο».

Τρεις Χοροί κόντρα στο Χρόνο

Πρόκειται για τρία διαφορετικά αφαιρετικά χορευτικά σόλo γυναικών, τη Θαλασσογραφία, το Ζήτω η Φόρμα: ο Χορός με τις Λέξεις και το Tu Αmor a contrarreloj (O Έρωτας σου κόντρα στο Χρόνο), που διατηρούν με ακρίβεια την ίδια διάρκεια. Κι αυτό γιατί ένας από τους βασικούς άξονες της παράστασης είναι η διερεύνηση της πρόσληψης του χρόνου, τόσο από το θεατή, όσο και από τον ερμηνευτή, σε σχέση με τις διαφορετικές φόρμες του χορού, το ρυθμό και την εικαστική προσέγγιση.

Τα τρία αυτόνομα μέρη της παράστασης εξετάζουν τρεις διαφορετικές έννοιες του Χρόνου, μέσα από οριζόντιες, κάθετες και περιστροφικές κινήσεις, που από το αέναο και το άχρονο φτάνουν στο οριακό, το επείγον και το εκστατικό. Το σώμα παρουσιάζεται ως μια μικρή μηχανή του Χρόνου και του Χώρου, καθώς μέσα από την επιτόπια διερεύνηση του ελάχιστου, κοινό και χορευτές συμπαρασύρονται σε μια «δίνη», που τους φέρνει αντιμέτωπους με το ακραίο της ανθρώπινης υπόστασης. Ανάμεσα στα Ρωμαϊκά τείχη και τη σύγχρονη σκηνική κατασκευή, η παράσταση «ξετυλίγει» το νήμα της ανθρώπινης έλικας, άλλοτε υπό τη ρομαντική μουσική του Hector Berlioz και το σπαρακτικό flamenco του Paco de Lucia, άλλοτε υπό τον εκκωφαντικό ήχο της σιωπής και την αιχμηρή δύναμη των λέξεων.

Χορογραφία – Εικαστική Επιμέλεια
Αναστασία Λύρα

Ερμηνεύουν
Αθηνά Κυρούση
Εύα Παγουλάτου
Αλίκη Κόντζιου – Γούσα

Mar del Tiempo

Η παράσταση αποτελεί μια τομή ανάμεσα στο χορό και την εικαστική τέχνη και αντιμετωπίζει το σώμα σα «μικροσκοπικό θέατρο του Χρόνου». Στο εισαγωγικό μέρος με τίτλο Ο Χορός στο Βυθό της Αναπνοής, πέντε χορευτές εξερευνούν την εμπειρία της διαστολής του Χρόνου, μέσω της εξαιρετικά αργής κίνησης του σώματος. Το δεύτερο μέρος, με τίτλο  Tu Amor en el Mar del Tiempo (Ο Έρωτάς σου στη Θάλασσα του Χρόνου), είναι ένα στοχαστικό γυναικείο σόλο, που κορυφώνεται υπό τους καταιγιστικούς ήχους αφρικανικών κρουστών, τη στιγμή που αυτοί συναντούν τις μελωδίες του Maurice Ravel και του Felix Mendelssohn. Ομοίως, σε αυτό το μέρος της τριλογίας, που παρουσιάστηκε στον ίδιο χώρο για δύο μόνο παραστάσεις το Δεκέμβριο 2013, ερευνάται η αντιφατική σχέση Χορού και Χρόνου, σε μια περισσότερο «διαστημική» εκδοχή, καθώς εδώ η περιστροφική επιτάχυνση της κίνησης φαίνεται να αναφέρεται στη γεωμετρική τάξη του σύμπαντος και ταυτόχρονα, παραδόξως, στην ανθρώπινη μοναξιά.

Η αργή αναλυτική κίνηση είναι ένα παλαιό ενδιαφέρον της χορογράφου, που δημιούργησε το Μικροσκοπικό Θέατρο κάτω από μια ενιαία σύλληψη: να ερευνήσει τις πολλαπλές δυνατότητες ορισμένων βασικών, απλών κινητικών δομών, που η σύνθεσή τους αποκαλύπτει διαφορετικές εκφράσεις της ανθρώπινης κατάστασης. Ο Χώρος, ο Χορός και ο Χρόνος αποτελούν τα τρία θεμελιώδη συστατικά του καλλιτεχνικού εγχειρήματος. Το ίδιο το θέατρο εισάγει αυτομάτως το θεατή στο ζήτημα του Χρόνου, καθώς μέσα από τα ιστορικά ευρήματα που το απαρτίζουν, αναδύεται ο διάλογος ανάμεσα στις διαφορετικές χρονολογικές περιόδους της Αθήνας. Το Μικροσκοπικό Θέατρο, που βρίσκεται ανάμεσα στους αρχαιολογικούς χώρους της Ρωμαϊκής Αγοράς και της Βιβλιοθήκης του Αδριανού, εγκαινιάστηκε το 2008 στο Φεστιβάλ Αθηνών με την παράσταση «Tu Αmor Revolucionario».

Χορογραφία – Εικαστική Επιμέλεια
Αναστασία Λύρα

Ερμηνεύουν
Αλίκη Κόντζιου – Γούσα
Ομάδα μαθητών της σχολής της Αλίκης Κόντζιου – Γούσα

Αναστασία Λύρα, Χορογράφος-χορεύτρια

Ο αυτοσχεδιασμός, η κλασική μουσική και ο ανοιχτός δημόσιος χώρος της πόλης είναι τα βασικά ενδιαφέροντά της. Έχει ασχοληθεί τόσο με τη σόλο παράσταση, όσο και με τις πολυμελείς χορευτικές δράσεις και ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την αργή κίνηση. Μαθήτευσε στην Κρατική Σχολή Χορού και σπούδασε χορογραφία με το Robert Ellis Dunn στη Νέα Υόρκη. Χορογραφεί από το 1984. Συνεργάστηκε με τους Steve Paxton, Sara Rudner, Slava Ganelin, Peter Kowald, Cecil Taylor, Δόμνα Σαμίου, Άρτεμις Αλκαλάη, Ελένη Μανωλοπούλου, Ψαραντώνη, Ηλία Παπαδόπουλο, καθώς και με ένα μεγάλο αριθμό Ελλήνων καλλιτεχνών του χορού. Δημιούργησε και διεύθυνε τη Σχεδία Ομάδα Χορού από το 1996 έως το 2004. Το 2008 εγκαινίασε το Μικροσκοπικό Θέατρο, που μελέτησε και σχεδίασε η ίδια, σε συνεργασία με τους αρχιτέκτονες Νανά Κουκιάδη και Ανδρέα Δεληβοριά, στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Το τρίτο μέρος της τριλογίας με τίτλο «Ο Λαβύρινθος του Χρόνου» αναμένεται να παρουσιαστεί το Φθινόπωρο 2014, στο Μικροσκοπικό Θέατρο.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ