Το Θέατρο Βαφείο παρουσιάζει το έργο του Μπέρτολτ Μπρέχτ, Tρόμος και Αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ, σε σκηνοθεσία του Κώστα Καποδίστρια, από την Τρίτη 4 Μαρτίου 2014.
Το βιβλίο «Τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ» περιλαμβάνει εικοσιτέσσερις (24) σκηνές που ο Μπρεχτ έγραψε εξόριστος (1935-1939). Όταν ο Μπρεχτ έγραφε αυτά τα μονόπρακτα, δεν είχε ακόμα αποκαλυφθεί όλη η φρίκη της φασιστικής εξουσίας. ‘Ήταν όμως αισθητή στη βαριά ατμόσφαιρα της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής, με την καταπίεση, τη δυσπιστία και την υποκρισία, που κάποτε στάθηκαν πιο καταλυτικές κι από την ίδια την ωμή τρομοκρατία. Ο Μπρεχτ μας δείχνει σ’ αυτές τις σκηνές, με διαύγεια που φτάνει ως τη φρίκη, πως «πολύ πριν φανούν από πάνω μας τα βομβαρδιστικά», οι γερμανικές πόλεις δεν ήταν κατοικήσιμες.
Τι κι αν γεννήθηκε στο τέλος του 19ου αιώνα, τι κι αν δημιούργησε στον 20ό αιώνα, ο Μπρεχτ και το έργο του είναι του 21ου αιώνα. Ο ίδιος εξακολουθεί να είναι επίκαιρος, τα έργα του εξακολουθούν να παίζονται σε όλο τον κόσμο. Κλείνοντας μέσα τους μια διάρκεια, όχι μόνο δεν καταλύθηκαν από το χρόνο, αλλά προβάλλονται και τιμώνται περισσότερο παρά ποτέ.
«Ο κυριότερος λόγος που ανεβάζουμε αυτή την παράσταση –σημειώνει, μεταξύ άλλων, ο σκηνοθέτης της Κώστας Καποδίστριας- είναι η ανάγκη µας να παραστήσουμε σπουδαία κείμενα που γράφτηκαν από έναν μεγάλο τεχνίτη του θεάτρου, ο οποίος έλεγε: «Αν ο ηθοποιός δεν θέλει να είναι παπαγάλος ή µαϊµού, πρέπει να κάνει κτήμα του τη γνώση της εποχής του πάνω στην κοινωνική ζωή, παίρνοντας μέρος στους ταξικούς αγώνες». Σε αυτά τα λόγια του Μπρεχτ συμπυκνώνεται όλη η κοσμοθεωρία του, που τον οδήγησε στις αναζητήσεις και τον τρόπο δουλειάς του, που άνοιξε δρόμους σε σημαντικές προτάσεις ερμηνείας και άφησε μεγάλα έργα προς χρήση των μεταγενέστερων. Τα μονόπρακτα αυτά είναι εξαιρετικά επίκαιρα, ενώ οι ρόλοι προσφέρονται για σημαντικές ερμηνείες. Όμως, πάνω και πέρα από όλα αυτά, ο βαθύτερος λόγος για το ανέβασμα της παράστασης, είναι ο θαυμασμός για τον τρόπο που ο Μπρέχτ χρησιμοποίησε τη δραματική τέχνη πειραματικά και δημιούργησε τις φόρμες που οδήγησαν στην αποκάλυψη ενός κόσμου παρηκμασμένου, προτείνοντας ταυτόχρονα τρόπους για την κατάργησή του. Κάτι που στην εποχή μας χρειαζόμαστε επειγόντως…».
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
«Ένας ξένος ταξιδιώτης που γύριζε απ’ το Τρίτο Ράιχ και τον ρωτήσανε ποιος κυβερνάει στ’ αλήθεια εκεί κάτω, αποκρίθηκε: Ο τρόμος». …Έτσι ο τρόμος κυβερνάει όχι μόνο τους κυβερνημένους, αλλά και τους κυβερνήτες. Παραφράζοντας τον Μπρεχτ, η κοιλία της φρίκης δεν πρόκειται να παιδογονήσει αν δεν της επιτραπεί!
Μετάφραση: Αγγέλα Βερυκοκάκη
Σκηνοθεσία: Κώστας Καποδίστριας
Μουσική: Βασίλης Σταμάτης
Σκηνικά – Κοστούμια: Ειρήνη Παγώνη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Φένια Καρδιανού
Παίζουν: Βαγγέλης Ανδρέου, Εύα Ανδρονικίδου, Γιώργος Βούτος, Αρτέμης Γαβριλούκ, Χρυσή Γεράρδη, Τάκης Δεληγιάννης, Τόνια Μασέρα, Νίκος Σκουλάς, Ελένη Σταυράκη, Πένυ Χαλκιά.
Διάρκεια: 90 λεπτά (με διάλειμμα)
Η Ώρα του Εργάτη, Ο Σταυρός με την Κιμωλία, Η Εβραία, Γυρεύοντας τη Δικαιοσύνη και Ο Σπιούνος είναι τα πέντε μονόπρακτα από το έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ «Τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ» που παρουσιάζονται από την Τρίτη 4 Μαρτίου 2014 (και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 9:00μμ) στο θέατρο Βαφείο-Λάκης Καραλής (Αγ. Όρους 16 & Κωνσταντινουπόλεως 115, σταθμός Μετρό Κεραμεικού, Βοτανικός, τηλ: 210-3425.637), σε μετάφραση Αγγέλας Βερυκοκάκη και σκηνοθεσία Κώστα Καποδίστρια. Πέντε ιστορίες στη Γερμανία της δεκαετίας του ’30 που αποτυπώνουν την πορεία εκφασισμού της κοινωνίας.