Μπορεί ο Τζουζέπε Βέρντι να μην ήταν τυπικός χριστιανός ήταν, όμως, θερμός πατριώτης. Ένας γνήσιος ουμανιστής με βαθιά πίστη στον άνθρωπο. Στις 29 Ιουνίου στο Ηρώδειο, ο διασημότερος συνθέτης του ιταλικού ρομαντισμού, ανυψώνει τις φωνές των ανθρώπων με το δημοφιλέστερο Ρέκβιεμ. Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, με τον Λουκά Καρυτινό στο πόντιουμ, παρουσιάζει το επικών διαστάσεων συμφωνικό – χορωδιακό έργο που υμνεί το εφήμερο του ανθρώπου. Τα ζοφερά του πάθη, τις επικλήσεις, τις διαψεύσεις αλλά και τη συναισθηματική ανάταση που γεννούν οι μεγάλες ιδέες. Τα ύψη και τα τάρταρα του συναισθηματικού μας κόσμου ξεδιπλώνονται σε μια δημιουργία που γράφτηκε με αφορμή τον θάνατο του Ιταλού συγγραφέα Αλεσάντρο Μαντσόνι, θεμελιωτή της ιταλικής γλώσσας και υπέρμαχο της απελευθέρωσης και ενοποίησης της Ιταλίας. Σολίστ, η διεθνώς ανερχόμενη Φινλανδή υψίφωνος Μίινα-Λίισα Βέρελε, η επιβλητική μεσόφωνος από την Τυνησία Ριχάμπ Σαγιέμπ, ο υποψήφιος για Grammy τενόρος Μπάρι Μπανκς και ο βαθύφωνος Αλέξανδρος Σταυρακάκης, ο μοναδικός Έλληνας που έχει διακριθεί με το Α΄ Βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό Τσαϊκόφσκι. Συμμετέχουν η Χορωδία της ΕΡΤ, η Χορωδία των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων και η Amadeus Mixed Choir.

Συμπαραγωγή της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Το πρόγραμμα με μια ματιά

ΤΖΟΥΖΕΠΕ ΒΕΡΝΤΙ (1813-1901)
Messa da Requiem (εις μνήμην του Αλεσάντρο Μαντσόνι)

ΣΟΛΙΣΤ
Μίινα-Λίισα Βέρελε, υψίφωνος
Ριχάμπ Σαγιέμπ, μεσόφωνος
Μπάρι Μπάνκς, τενόρος
Αλέξανδρος Σταυρακάκης, βαθύφωνος

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Λουκάς Καρυτινός

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ
Χορωδία της ΕΡΤ
Χορωδία των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων
Amadeus Mixed Choir, Διεύθυνση χορωδίας: Svilen Simeonov
Ιωάννα Βλαγκούλη, βοηθός αρχιμουσικού

Το σχόλιο της Μίινα-Λίισα Βέρελε

Το μέρος της σοπράνο στο Ρέκβιεμ του Βέρντι είναι πολύ απαιτητικό από τεχνική άποψη και απαιτεί βαθιά γνώση του μπελ κάντο. Υπάρχουν νότες με τεράστιο εύρος, από πολύ υψηλές έως πολύ χαμηλές.

Το σχόλιο της Ριχάμπ Σαγιέμπ

Ο Βέρντι έχει γράψει ένα καταπληκτικό μέρος για τη μεσόφωνο, η οποία τραγουδά συνεχώς και δίνει συνέχεια στην ιστορία. Η φωνή της μεσοφώνου είναι γραμμένη με τόσο όμορφα λυρικό τρόπο που προσωπικά αισθάνομαι ότι η μόνη πρόκληση στο Ρέκβιεμ είναι να αποδοθεί η συναισθηματική και θεατρική πτυχή του κομματιού.

Το σχόλιο του Μπάρι Μπανκς

Η μεγαλύτερη πρόκληση για μένα και νομίζω και για όλους τους τενόρους που ερμηνεύουν το Ρέκβιεμ του Βέρντι είναι τα μεγάλα σε έκταση μέρη που πρέπει να τραγουδήσει κανείς για να υποστηρίξει την μεγαλειώδη ενορχήστρωση.

Το σχόλιο του Αλέξανδρου Σταυρακάκη

Το Ρέκβιεμ είναι μια από τις αγαπημένες μου συνθέσεις του Βέρντι και ένα έργο που πάντα ήθελα να ερμηνεύσω. Έχω ακούσει αμέτρητες ηχογραφήσεις του από την εποχή που εργαζόμουν ακόμη ως πωλητής σε δισκοπωλείο – πιθανότατα τις περισσότερες ηχογραφήσεις από όλα τα έργα του Βέρντι – οπότε όταν το μελέτησα για πρώτη φορά με τον καθηγητή μου, είχα μια ξεκάθαρη ιδέα ως προς το τι θέλω να αποτυπώσω. Δεν μπορώ να πω ότι υπάρχουν προκλήσεις σε αυτό, αλλά μόνο η αγνή χαρά του τραγουδιού!

Το σχόλιο του μαέστρου

Ανά τους αιώνες, πολλοί συνθέτες έχουν εμπνευστεί από την νεκρώσιμη ακολουθία της Καθολικής εκκλησίας, τα γνωστά σε όλους Ρέκβιεμ. Ο θάνατος είχε πάντα τις δικές του τελετουργίες και υπήρξε ανέκαθεν πηγή αφάνταστης αγωνίας, λύπης, παράκλησης και λύτρωσης.

Τα Ρέκβιεμ αρχικά παρουσιάζονταν για τις ανάγκες της εκκλησίας, όμως ο Βέρντι, όπως και ο Ροσσίνι και ο Πουτσίνι, με το ιδιαίτερο λυρικό ύφος τους, συνθέτουν Ρέκβιεμ για να εκτελούνται στις αίθουσες συναυλιών.

Ο Βέρντι ίσως είναι ο καλύτερος εκφραστής των ανθρώπινων παθών. Το ακούμε στις όπερές του, αλλά στο Ρέκβιεμ, χρησιμοποιώντας την βερντιάνικη διάλεκτό του, κατορθώνει να ανυψώσει, κοντά στον Θεό, την ανθρώπινη ψυχή.

Αν υπάρχει δρόμος για την σωτηρία του ανθρώπου μέσω της Αγάπης, τότε το Ρέκβιεμ του Βέρντι είναι ο συμπαντικός σηματοδότης του.

Διαβάστε επίσης:

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2023: Όσα θα δούμε στο Ηρώδειο φέτος το καλοκαίρι
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: Το Καλλιτεχνικό Πρόγραμμα για το 2023