Η γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου εγκαινιάζει την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2013 την πρώτη ατομική έκθεση της Βάσως Γκαβαϊσέ στη Θεσσαλονίκη.
Για την δουλειά της γράφει ο εικαστικός Κωστής Βελώνης:
«Το έργο της Γκαβαϊσέ προσεγγίζει τις δομικές διαστάσεις του Κόσμου, χωρίς ωστόσο να τις εξηγεί. Και πως άλλωστε να εξηγήσεις τη περιπλάνηση στο διανοητικό παιχνίδι του σκέπτεσθαι και της διευρυμένης οπτικής; Αυτό που την διαφοροποιεί από άλλους καλλιτέχνες είναι ότι το ύφος της δεν γίνεται αντιληπτό με τους όρους μιας αφηγηματικής αυτοβιογραφικής γλώσσας, η οποία καθορίζεται από την τρωτότητα της και τις επιμέρους δυστροπίες της.
Στη γενεαλογία των ελλήνων καλλιτεχνών που εμμένουν σ’ενα καθοδηγητικό μοτίβο, στο οποίο η καλλιτέχνιδα θα μπορούσε να ενταχτεί τεχνοτροπικά, πάλι θα μας διεφεύγε. Από την ευρεσιτεχνική παθολογία της λαϊκής (ποπ) γραφής ενός παλιότερου Ακριθάκη μέχρι τη θρησκευτική πνευματικότητα της λαογραφικής μαρτυρίας ενός νεώτερου Αλεξίου, η Γκαβαϊσέ μας ανοίγει έναν άλλο δρόμο, πέρα από τις γνωστές σχέσεις αμεσότητας στη γραφή και την επικαιρότητα, τη φόρμα και το περιεχομένο, το σημαίνον και το σημαινόμενο.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Οι επιρροές της, δεν εξαντλούνται σε ένα προσδιορισμένο πολιτισμικό περιβάλλον με τις λίγο πολύ αναμενόμενες ιστορικές συσχετίσεις. Ενώ θα μπορούσε από την άποψη της τεχνικής με τα ανάγλυφα πλέγματα να προκύπτει η δυνατότητα της επανεξέτασης της καθολικότητας της λαογραφικής παράδοσης ή μιας πολιτισμικής κριτικής της γυναικείας ταυτότητας στον οικιακό χώρο, η Γκαβαϊσέ αδιαφορεί.
Το έργο της αρνείται τις υποκειμενιστικές ευκολίες και σημαδεύει τον χώρο και τον χρόνο, με το να επαναλαμβάνει τη πρόθεση της να τον ακινητοποιήσει. Δεν υψώνει όμως το μαγικό ραβδί με την ελπίδα να τον αιχμαλωτίσει – όπως τουλάχιστον το οραματιζόντουσαν οι φουτουριστικές πρωτοπορίες μέσα από τον επιθετικό ζήλο του νεωτερικού υποκειμένου να υποτάξει τη φύση. Ως ένας κοσμογράφος προσπαθεί να βρει ένα τρόπο να μορφοποιήσει αυτό που είναι χωροχρονικά απροσπέλαστο και κυριολεκτικά απόκοσμο.
Τα εργαλεία της, ο ρυθμός και το χρώμα σε ένα ανεξάντλητο συνδυασμό στήνουν το παιχνίδι ενός αχανούς σύμπαντος που μεταφέρεται με ακρίβεια στη μικρή κλίμακα του έργου-κοσμήματος, φανερώνοντας αυτό που είναι αδύνατο σε άλλες συνθήκες να αποκαλυφθεί.
Το έργο της καλλιτέχνιδας δεν είναι αληθινό επειδή βασίζεται στη μίμηση της πραγματικότητας αλλά επειδή αντίθετα προσπαθεί να συλλάβει το ον στην ολότητα του χωρίς τις αριστοτελικές μυθοπλασίες, προσφέροντας μας τη δυνατότητα να απολαύσουμε τη συνθήκη ενός “κοσμολογικού υλισμού”. Κατά κάποιο τρόπο, χωρίς να το επιδιώκει συνειδητά και ενώ η δουλειά της μπορεί χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία να οριοθετηθεί μέσα από τους στιλιστικούς γεωμετρισμούς της μοντέρνας αισθητικής, συνηγορεί με τις σύγχρονες τάσεις στο πεδίο της φιλοσοφίας που αντιτίθενται στον δεδομένο μέχρι και πρόσφατα ηθικά και αντιληπτικά ανθρωποκεντρισμό.
Η Βάσω Γκαβαϊσέ μας ελαφρύνει από τις συσκοτίσεις ενός στενόμυαλου κοινωνικού λόγου. Το διακύβευμα της πολιτικής της κοσμικής φύσης είναι ο δικός της τρόπος να συλλάβουμε την αλήθεια και το δικό της χρέος βρίσκεται στο να συνεχίσει να μας το φανερώνει ακατάπαυστα.»
Η Βάσω Γκαβαϊσέ γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε στην ΑΣΚΤ της Αθήνας και στην συνέχεια στο Chelsea College of Art & Design (MA) και στο UeL (PD) στο Λονδίνο, με υποτροφία του ΙΚΥ. Έργα της έχουν παρουσιαστεί σε art fairs, εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Επίσης βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές, μουσεία και δημόσια κτίρια: Athenaeum InterContinental Hotel, Βιοιατρική Αμπελοκήπων, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης κ.ά.
Την έκθεση θα προλογίσει η Μαρίνα Αθανασιάδου, ιστορικός τέχνης, μουσειολόγος.