Το ούτι πέρασε, πριν από εκατό χρόνια, από την τότε οθωμανική Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη, στον ελλαδικό χώρο όπου παίζεται και ακούγεται μέχρι σήμερα.
Στο βιβλίο αυτό γίνεται μια πολύπλευρη προσέγγιση του οργάνου και του κόσμου μέσα στον οποίο έζησε και ζει. Παρουσιάζονται τόσο πρακτικά όσο και θεωρητικά ζητήματα που απασχολούν όσους/όσες παίζουν ούτι: από το πώς πρέπει να αλλάζουν οι χορδές μέχρι το πώς λειτουργεί το σώμα μου όταν παίζω, και από την πυθαγόρεια κλίμακα και τον συγκερασμό μέχρι τη θεωρία των μακάμ, των ρυθμών και των ουσούλ, και πώς αυτή εφαρμόζεται στο ούτι.
Το βιβλίο περιέχει συγκεντρωμένο το υλικό που είναι χρήσιμο για όσους/όσες παίζουν, διδάσκουν ή θέλουν να μάθουν ούτι. Στόχος του είναι να προσφέρει πρακτικά εργαλεία και έμπνευση κατά τη μοναχική πορεία της μελέτης και εξερεύνησης του οργάνου, και ταυτόχρονα να ανοίξει δρόμους προς την επικοινωνία και τη συνεύρεση μέσω της μουσικής.
Γράφτηκε παράλληλα και συνδέεται με το βιβλίο Τροπική μουσική και μακάμ – 166 μουσικά κομμάτια για ερμηνεία και διδασκαλία, εκδόσεις Fagotto Books, Αθήνα 2023, της ίδιας συγγραφέως, το οποίο περιέχει παρτιτούρες κομματιών τροπικής μουσικής.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Βικτωρία Τάσκου – Πληροφορίες για τη συγγραφέα
Η Βικτωρία Τάσκου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979. Αποφοίτησε από το Μουσικό Γυμνάσιο Παλλήνης και το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Βασικό της όργανο είναι το ούτι, το οποίο γνώρισε από πολύ μικρή στα γλέντια της Ερεσού στη Λέσβο με τον λαϊκό οργανοπαίκτη Nίκο Παραλή. Μαζί του ξεκίνησε να παίζει, ενώ στην Αθήνα έκανε μαθήματα με τον Αντώνη Απέργη, την Κατερίνα Παπαδοπούλου, και αργότερα με τον Ross Daly. Συνέχισε τις σπουδές της στην Κωνσταντινούπολη με τους ουτίστες Necati Çelik και Mehmet Emin Bitmez.
Ξεκίνησε βυζαντινή μουσική και παραδοσιακό τραγούδι με τη Θεοδώρα Βάρσου και πήρε το δίπλωμα βυζαντινής μουσικής με καθηγητή τον Γιάννη Αρβανίτη. Παράλληλα μελέτησε ανώτερα θεωρητικά ευρωπαϊκής μουσικής, παίρνοντας πτυχίο αρμονίας και αντίστιξης με τον Δημήτρη Συκιά, και φούγκας με τον Φώτη Κουντζαγιώτη. Από το 2004 έως το 2014 συμμετείχε συστηματικά στο Μουσικό Εργαστήρι Λαβύρινθος, ένα περιβάλλον μέσα στο οποίο εξελίχθηκε σημαντικά ως μουσικός. Εκεί είχε την ευκαιρία να συναναστραφεί με δασκάλους διαφο- ρετικών προελεύσεων και παραδόσεων, και να παρατηρήσει τον ιδιαίτερο τρόπο διδασκαλίας τους. Επί σειρά ετών διδάχτηκε τούρκικο ούτι από τον Yurdal Tokcan και γιαϋλί ταμπούρ από τον Ευγένιο Βούλγαρη, όργανο με το οποίο ασχολείται ως και σήμερα. Επίσης παρακολούθησε σεμινάρια στο αραβικό ούτι, σάζι, αφγανικό ραμπάμπ, κλασικό οθωμανικό τραγούδι, τούρκικο μακάμ, σύνθεση, ενορχήστρωση και ελεύθερο αυτοσχεδιασμό.
Έχει δώσει συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, και είναι ιδρυτικό μέλος των μουσικών σχημάτων Vuslat (2009-2011) και Νέδα (2012-2019), εκδίδοντας τους δίσκους Vuslat, Neda και Το τραγούδι της Νέδας. Από το 2005 ως το 2011 δίδαξε μουσική σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Κρήτη και την Ικαρία. Από τότε μέχρι σήμερα διδάσκει ούτι ως μόνιμη καθηγήτρια σε μουσικά σχολεία της Αττικής. Το μουσικό της ενδιαφέρον κινείται γύρω από τη σύνθεση και τον αυτοσχεδιασμό.
Παράλληλα με τη μουσική, από νεαρή ηλικία ασχολείται με τις πολεμικές τέχνες και τον ελεύθερο αυτοσχεδι- ασμό στον χορό, ενώ από τo 2013 και μετά έχει επικεντρωθεί στη μελέτη του Τάι Τσι.