Ο Γιούντεγιαν είχε την αίσθηση ότι η κοιμώμενη πόλη τον προκαλούσε. Η πόλη τον χλεύαζε. Δεν τον ενοχλούσαν οι υπναράδες τον Γιούντεγιαν, ας ξάπλωναν στα βρομερά κρεβάτια τους, ας ξάπλωναν στην αγκαλιά των λάγνων θηλυκών τους, αποκαρωμένοι θα έχαναν τις μάχες της ζωής· τον εξόργιζε η κοιμισμένη πόλη στο σύνολό της, κάθε κλειστό παράθυρο, κάθε μανταλωμένη πόρτα, κάθε κατεβασμένη περσίδα· τον εξόργιζε το γεγονός ότι δεν είχε δώσει αυτός την εντολή να κοιμηθεί η πόλη.

Το μυθιστόρημα Θάνατος στη Ρώμη είναι η ιστορία μιας χούφτας ανθρώπων που κουβαλούν την κληρονομιά του χιτλερικού καθεστώτος – ως θύματα και ως θύτες. Συναντιούνται στη Ρώμη ‒την πόλη του Καίσαρα, του Μουσολίνι, του πάπα‒ λίγα χρόνια μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, αναβιώνοντας σε μια ατμόσφαιρα υποβλητική, στο σκηνικό της Αιώνιας Πόλης, το ζοφερό παρελθόν του γερμανικού φασισμού.

Με λόγο αιχμηρό και διεισδυτική ψυχολογική οξυδέρκεια, ο Koeppen σκιαγραφεί το πολιτικά ένοχο ιστορικό του ολέθριου γερμανικού παρελθόντος, αναδεικνύοντας τον κούφιο εθνικισμό και τη χρεοκοπημένη ιδεολογία του ναζισμού, αλλά και τις καταστροφικές συνέπειές του στον ψυχισμό των ανθρώπων που βίωσαν τη φρίκη του. Ταυτόχρονα όμως φέρνει στο φως τη λαχτάρα για κάθαρση και αλλαγή, σε ένα έργο που αποτελεί ορόσημο στη γερμανική μεταπολεμική λογοτεχνία.

Βόλφγκανγκ Κέπεν – Πληροφορίες για τον συγγραφέα

Ο Wolfgang Koeppen (Βόλφγκανγκ Κέπεν) γεννήθηκε το 1906 στο Γκράιφσβαλντ της Πομερανίας. Δεν είχε καμία επικοινωνία με τον πατέρα του, ο οποίος ποτέ δεν τον αναγνώρισε επίσημα. Έζησε στο σπίτι της γιαγιάς του, αλλά, μετά τον θάνατό της, μετακόμισε με τη μητέρα του στην ανατολική Πρωσία. Μετά από μια εικοσαετία περιπλανήσεων, εγκαταστάθηκε στο Μόναχο ως το τέλος της ζωής του, το 1996. Τη δεκαετία του 1950 έκανε συνεχώς ταξίδια στις ΗΠΑ, τη Σοβιετική Ένωση, το Λονδίνο, τη Βαρσοβία. Ξεκίνησε τη συγγραφική σταδιοδρομία του ως δημοσιογράφος. Έπειτα από δύο συγγραφικές προσπάθειες τη δεκαετία του 1930, βρήκε την αναγνώριση το 1951 με το μυθιστόρημα Περιστέρια στη χλόη, το οποίο συγκαταλέγεται στα σπουδαιότερα έργα της γερμανικής λογοτεχνίας, σύμφωνα με τον κριτικό Marcel Reich-Ranicki. Ακολούθησαν τα έργα Das Treibhaus (Το θερμοκήπιο, 1953) και Θάνατος στη Ρώμη (1954). Με τα τρία αυτά βιβλία, που συγκροτούν τη λεγόμενη Τριλογία της αποτυχίας, ο Koeppen πολιτογραφείται ως ένας από σημαντικότερους μεταπολεμικούς συγγραφείς.