Οι εκθέσεις που προτείνουμε για τη σημερινή βόλτα στην πόλη είναι:
Αφροδίτη Σεζένια – Οι Λουόμενοι: Έκθεση στην Gallery Art Prisma
Η Gallery Art Prisma συμμετέχει στις εκδηλώσεις του Πειραιά «ΗΜΕΡΕΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ 2023» με την ατομική έκθεση που παρουσιάζει η εικαστικός Αφροδίτη Σεζένια «Οι Λουόμενοι». Το φως υπάρχει παντού, διάχυτο, αληθινό, μπλε χρώμα που χαϊδεύει τον καμβά της και τον πλημμυρίζει θάλασσα.
Η ιστορικός τέχνης Ίρις Κρητικού σχολιάζει στον κατάλογο της έκθεσης: «Θέλω να σου χαρίσω μια θάλασσα…»: Ένας μικρός πλανήτης γεννιέται εδώ εξαρχής, ένα τοπίο του νου κατάστικτο από μικρές ανθρώπινες εμπειρίες, ένας ορίζοντας διηνεκής όπου το υδάτινο στοιχείο ως αέναη ρευστή και ποιητική συνθήκη, συνδιαλέγεται με τυχαία γοργά οπτικά ευρήματα, αγαπημένα φωτογραφικά οικογενειακά καρέ και θερινές προσωπικές αφηγήσεις.
Εμμένοντας στην αναγνωρίσιμη, έντονη χειρονομιακή γραφή που χαρακτηρίζει το έργο της, καταλαμβάνοντας την επαναφορά της θερινής μνήμης με διάθεση εξπρεσιονιστική και ζωηρό, σαρκώδη χρωστήρα, ενσαρκώνοντας και μεταγλωττίζοντας επιδέξια την κίνηση σε χρώμα και φως, η Αφροδίτη Σεζένια απολαμβάνει εγκάρσια το θαλασσινό μπλε, μεταφέροντας στο θεατή την ψυχική ενέργεια, τη συναισθηματική διάθεση και τον εσωτερικό πυρήνα των έργων, προκαλώντας τον να μοιραστεί το ίδιο ολιστικό ευφορικό βίωμα που κινητοποιεί και την ίδια.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Έλληνες ζωγράφοι στη Νότια Ουκρανία και η Σχολή ζωγραφικής της Οδησσού: Έκθεση στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού
Τα εγκαίνια της έκθεσης «Έλληνες ζωγράφοι στη Νότια Ουκρανία και η Σχολή ζωγραφικής της Οδησσού» πραγματοποιήθηκαν την Τετάρτη, 24 Μαΐου 2023, ενώ θα είναι ανοιχτή στο κοινό έως τις 7 Ιουνίου 2023.
Με μία υψηλής συμβολικής σημασίας για την ανάδειξη του Ουκρανικού Πολιτισμού και για την τεράστια συμβολή του ελληνικού στοιχείου της Οδησσού σε αυτόν, το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού διοργανώνει και φιλοξενεί στην έδρα του, στην οικία Μποδοσάκη, μία σημαντικότατη έκθεση.
Τα έργα της έκθεσης «Έλληνες ζωγράφοι στη Νότια Ουκρανία και η Σχολή ζωγραφικής της Οδησσού» εκφράζουν μία ολόκληρη εποχή η οποία υπηρετήθηκε από πολλούς και σημαντικότατους Έλληνες ζωγράφους και σηματοδότησε με τη Σχολή της Οδησσού, το πέρασμα στο μοντερνισμό.
Για τη σημασία της έκθεσης αλλά και τα κύρια χαρακτηριστικά της, τοποθετείται η Ιστορικός Τέχνης, μέλος του Δ.Σ. του ΕΙΠ και επιμελήτρια της έκθεσης Λουΐζα Καραπιδάκη: «Στη συλλογή του Νικόλαου Ευσταθίου έχουμε την τύχη να θαυμάσουμε λαμπρά δείγματα της ζωγραφικής τέχνης του τέλους του 19ου αιώνα, φιλοτεχνημένα από Έλληνες και Ουκρανούς καλλιτέχνες της Οδησσού. Αυτά τα σπάνια έργα δεινών εικαστικών, εκπροσώπων της καλλιτεχνικής Σχολής της Οδησσού, της κάποτε γνωστής και ως «Νοτιορωσικής Σχολής ζωγραφικής», μας μεταφέρουν την υψηλή αισθητική του ακαδημαϊσμού της εποχής, με εμφανείς τις απαρχές της νεωτερικότητας.
Τα έργα απεικονίζουν, όπως συνηθιζόταν εκείνη τη χρονική περίοδο, στο πέρασμα από τον 19ο στον 20ό αιώνα, τοπία με εικόνες της υπαίθρου, προσωπογραφίες και ηθογραφικά θέματα. Τα περισσότερα έργα είναι δημιουργίες του περίφημου Αλέξανδρου Ν. Στυλιανούδη (1868-1948), ενώ στη συλλογή συμπεριλαμβάνονται και έργα των εξίσου σημαντικών καλλιτεχνών της εποχής, όπως των Νικολάι Κουζνετσόβ (1850-1929), ΜπορίςΕγκίζ (1869-1946), Νικόλαου Αλεξομάτη (1848-1917) και Αικατερίνης Πετροκοκκίνου (1852-1939).
Η κλασική τέχνη της Σχολής της Οδησσού, εφάμιλλη της τέχνης των κεντροευρωπαϊκών Ακαδημαϊκών Σχολών των Καλών Τεχνών, Παρισίων και Μονάχου, θεωρήθηκε ως ο πρόδρομος των μετέπειτα πρωτοποριακών καλλιτεχνικών ρευμάτων. Η Οδησσός, με την τεράστια καλλιτεχνική παραγωγή και τις στενές επαφές με τον πνευματικό κόσμο της Ευρώπης των αρχών του 20ού αιώνα, λόγω των γόνιμων εικαστικών πειραματισμών των καλλιτεχνών της προς τον μοντερνισμό θεωρήθηκε η «κοιτίδα της ρωσικής πρωτοπορίας» με σημαντικούς εκπροσώπους όπως ο Βασίλι Καντίνσκι.
Με την έκθεση της συλλογής του Ευσταθίου δίδεται η δυνατότητα στον θεατή να γνωρίσει μια άγνωστη πτυχή μιας ακμαίας τέχνης, που μεταξύ άλλων υπηρέτησαν και πολλοί Έλληνες, κάτοικοι της περιοχής. Πρόκειται για μια τέχνη απαράμιλλης ομορφιάς, που πέρασε στη λήθη μετά τη Ρωσική Επανάσταση».
Έλλη Αγιαννίδη – Piraeus Aquatic: Έκθεση στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά
Πόσο διαφορετικά θα βιώναμε την ζωή μέσα στο νερό; Εκεί που το φανταστικό συναντάει το πραγματικό. Εκεί που η ξεχωριστή διάσταση του νερού ανατρέπει τους κανόνες και τα όρια του υπαρκτού. Εκεί που οι μεταμορφώσεις κυριαρχούν δημιουργώντας μια υπερρεαλιστική οπτική των πραγμάτων.
Η έκθεση που παρουσιάζει η Έλλη Αγιαννίδη, εγκαινιάζεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων, που πραγματοποιούνται στις «Ημέρες Θάλασσας 2023» στην πόλη του Πειραιά, στην Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά.
Η έκθεση φωτογραφίας “Piraeus Aquatic” της Έλλης Αγιαννίδη, αποτυπώνει αφηγηματικά στιγμές και συναισθήματα που βιώνουν οι αθλητές κατά την επαφή τους με το υγρό στοιχείο, αποδίδοντας μια διαφορετική αντίληψη του υδάτινου σύμπαντος. Οι φωτογραφίες που συνθέτουν την έκθεση αναδεικνύουν ένα ξεχωριστό υποβρύχιο κόσμο που περικλείει γαλήνη, μαγεία, φως και ζωντάνια.
Η έκθεση είναι αποτέλεσμα ενός μακρόχρονου φωτογραφικού project της Έλλης Αγιαννίδη για τις ανάγκες του οποίου πραγματοποιήθηκαν φωτογραφίσεις στο Δημοτικό Κολυμβητήριο Καστέλλας «Ανδρέας Γαρύφαλλος» στις οποίες συμμετείχαν η ομάδα πόλο γυναικών Ολυμπιακού, η ομάδα συγχρονισμένης κολύμβησης της Μαριαλένας Ρεματά, η ομάδα πόλο παιδικό Καστέλλας και αθλητές της ομάδας πόλο Εθνικού.
Κεντρική εικόνα θέματος: Αφροδίτη Σεζένια