Ήχοι στα άκρα. Νέος χώρος. Όλοι μαζί, δίνουμε ζωή στο Onassis Ready, το νέο κτίριο του Ιδρύματος Ωνάση. Το Borderline, το φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής της Στέγης, είναι πάλι εδώ. Για τη μουσική, για τη στιγμή, για όλους. Δύο ημέρες, δύο σκηνές, 15 DJ sets και live performances, εμβληματικά έργα του Takis και ένας ηχητικός λαβύρινθος που ξεπερνά τα όρια της μουσικής και της πόλης.

***

-Υπάρχει κάποια νέα τάση στην παγκόσμια ηλεκτρονική σκηνή που αντικατοπτρίζεται στο φετινό lineup;

Voltnoi: Εδώ και αρκετά χρόνια μάλλον δεν μπορούμε να μιλήσουμε για μια και μοναδική τάση κάθε φορά, ιδίως για σκηνές που δεν ανήκουν εξολοκλήρου στο mainstream, αλλά για πολλές διαφορετικές υπό-τάσεις. Αυτό που παραμένει συνεπές στο πεδίο της πειραματικής χορευτικής ηλεκτρονικής μουσικής, σίγουρα, είναι η περιπετειώδης διάθεση, το κυνήγι του απρόβλεπτου, και η ενσωμάτωση, μεταστροφή ή ακόμα και αποδόμηση παρελθοντικών αφηγήσεων μέσα σε νέες. Το lineup του φετινού Borderline εκφράζει αυτές τις κατευθύνσεις στην ολότητά του, είτε μιλάμε για την εμμονή στη λεπτομέρεια και το storytelling του Donato Dozzy, τη διάνοιξη αυτού που ήταν κάποτε dub techno στο πιο ευρύ φάσμα αυτοσχεδιασμού και πειραματισμού του Moritz von Oswald, την metal/tribal κληρονομιά του Iggor Cavalera, άλλοτε ηγετική φιγούρα των θρυλικών Sepultura, τις εκατοντάδες όψεις του UK ήχου του Joy Orbison αλλά και τις εκρηκτικές και απρόσμενες προσμίξεις genres των Mad Miran και Madam X. 

-Ποιες προκλήσεις συναντήσατε στην επιμέλεια του φετινού προγράμματος;

Quetempo: Οι προκλήσεις της επιμέλειας είναι μάλλον σταθερές, όμως κάθε χρονιά μαθαίνουμε να τις αντιμετωπίζουμε σε μεγαλύτερο βάθος και με μεγαλύτερη λεπτομέρεια: πώς να χτίσεις ένα lineup που να είναι ταυτόχρονα πολυσυλλεκτικό και συνετικό, πώς να προσφέρεις μια οπτικοακουστική εμπειρία που ταυτόχρονα προκαλεί (challenges) και παρασέρνει το κοινό, πώς να εκπροσωπήσεις όσο το δυνατόν ικανοποιητικά όλα εκείνα τα ρεύματα που σε ενδιαφέρουν (και είναι πολλά!). 

-Το Borderline φιλοξενείται στον βιομηχανικό χώρο του Onassis Ready. Πώς αναμένεται να συμβάλει αυτός ο χώρος την εμπειρία του φεστιβάλ; Πώς περιμένετε να κινηθεί ο κόσμος μεταξύ των δύο stages;

Άκης Χοντάσης: Σίγουρα ο χώρος του Onassis Ready θα αναβαθμίσει την εμπειρία του φεστιβάλ στο μέγιστο. Από πλευράς λειτουργικότητας, καθώς είναι ένας ολοκαίνουριος, εξαιρετικά μελετημένος χώρος που ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές ενός μεγάλου φεστιβάλ με παγκόσμια απήχηση, και από πλευράς αισθητικής, καθώς ο βιομηχανικός του χαρακτήρας δένει απόλυτα με τον «κοφτερό» και περιπετειώδη χαρακτήρα του Borderline.

-Πώς προέκυψε η ιδέα να συνυπάρχουν τα κινητικά γλυπτά του Takis με τα DJ sets και τα live performances;

Quetempo: Κοιτώντας τα έργα που βρίσκονται στη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση και κατόπιν συζήτησης με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος, συνειδητοποιήσαμε πόσο ταιριάζει ο απτός δυναμισμός και η ριζοσπαστικότητα των γλυπτών του Takis με το χαρακτήρα του φεστιβάλ και πόσο ενδιαφέρον θα ήταν να λειτουργούν ως ένα επιβλητικό υλικό και οπτικό στοιχείο μέσα στον «ηχητικό λαβύρινθο» που στήνουμε στο φετινό Borderline.

-Πώς θα περιγράφατε τα ηχοτοπία του Donato Dozzy σε κάποιον που δεν έχει παρακολουθήσει live ένα set του;

Quetempo: Ξέρετε, η λέξη storytelling-αφηγηματικότητα χρησιμοποιείται πολύ συχνά για να περιγράψει DJ sets, όμως πουθενά δεν είναι πιο ακριβής απ’ ό,τι στην περίπτωση του Donato Dozzy. Κάθε στοιχείο του set, κάθε ήχος, κάθε αλλαγή βρίσκεται στη θέση του για κάποιο λόγο, είτε για να χτίσει, να εμπλουτίσει, να απαντήσει ή να συμπληρώσει κάποιο άλλο στοιχείο. Το αποτέλεσμα για τον ακροατή είναι σαν να περιπλανιέται μέσα σε ένα ονειρικό, λεπτοδουλεμένο οικοδόμημα που ανυψώνεται γύρω του την ώρα που το περιδιαβαίνει.

-Το οπτικοακουστικό performance των Forensis x Bill Kouligas συνδυάζει εικόνα και ήχο. Τι να περιμένουμε εδώ;

Voltnoi: Μιλάμε για το «The Drum and the Bird», μια περφόρμανς που διερευνά τη σχέση της αποικιακής εκμετάλλευσης και των χαμένων οικολογιών μέσα από την ανάδειξη φωνών και ήχων που έχουν αποσιωπηθεί ή αλλοιωθεί, χρησιμοποιώντας παραγωγικό περιβαλλοντικό ήχο, προφορικές μαρτυρίες και χωρο-οπτικές μοντελοποιήσεις.

-Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τόσο διεθνείς όσο και Έλληνες καλλιτέχνες. Πώς βλέπετε τη σύνδεση της τοπικής με την παγκόσμια σκηνή μέσα από το Borderline;

Άκης Χοντάσης: Για εμάς αυτή η σύνδεση είναι αυτονόητη. Η πειραματική ηλεκτρονική σκηνή στην Ελλάδα είναι τολμηρή, ολοζώντανη και με εξαιρετικό εύρος και βάθος. Θεωρούμε ότι εκπροσωπείται επαρκώς και στο φετινό Borderline, είτε μιλάμε για τα soundscapes της Pinna Bounce, την αινιγματική φιγούρα του πολυπράγμονα DJ Sex, τη φουτουριστική και θραυσματική bass του Echo Canyon, την καλειδοσκοπική, παιγνιώδη ηλεκτρονική του Turbo Teeth, τους υπνωτικούς ήχους του Ehohroma, την τελετουργικότητα της Viki Steiri ,τις «πανκ» ηλεκτρονικές εκρήξεις του Mr. Clarinet και τις πειραματικές, «οδοντωτές» μουσικές επιλογές της AMR.

-Ποια ονόματα κάνουν την πρώτη τους εμφάνιση στη χώρα μας στο φετινό Borderline Festival;

Voltnoi: Ανυπομονούμε να ακούσουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον μαέστρο του υπνωτικού, πολυεπίπεδου ήχου Donato Dozzy, ιδίως γνωρίζοντας πόσο αυστηρός είναι με την επιλογή των εμφανίσεων του αλλά και την προσοχή που δίνει σε κάθε μα κάθε set του ξεχωριστά. 

Είμαστε επίσης ενθουσιασμένοι με την πρώτη εμφάνιση του Joy Orbison (που έβγαλε και το hit της χρονιάς Flight FM), ενός πραγματικού κόμβου στη σύγχρονη ιστορία της UK μουσικής, μέσα από τον οποίο έχουν περάσει κυριολεκτικά όλες οι υφές και τα παρακλάδια του UK ήχου.

Τέλος, για πρώτη φορά θα χορέψουμε με το πολύχρωμο χαρμάνι της Mad Miran και θα αφεθούμε στους πειραματισμούς του Iggor Cavalera.

-Η Madam X κλείνει το φεστιβάλ με ένα δυναμικό set. Πώς επιλέγετε ποιος θα είναι ο τελευταίος καλλιτέχνης της διοργάνωσης και τι προσδοκάτε από αυτό το κλείσιμο;

Άκης Χοντάσης: Το κλείσιμο ενός φεστιβάλ είναι ιδανικά ένας εκστατικός και καθαρτικός αποχαιρετισμός μέχρι την επόμενη φορά. Η Madam X πρόκειται για μια παραγωγό, φίλη και στενή συνεργάτιδα του Stegi.Radio από τον πρώτο του χρόνο, της οποίας η καριέρα έχει απογειωθεί τόσο ως DJ, με τουρ σε όλη την υφήλιο, αλλά και ως labelhead της Kaizen. Μιλάμε για μια αεικίνητη, ηλεκτρισμένη φιγούρα πίσω από τα decks που καναλιζάρει ασταμάτητα την ενέργεια του κοινού και την επιστρέφει πίσω στο δεκαπλάσιο – δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε ιδανικότερο κλείσιμο για το φετινό Borderline. 

Διαβάστε επίσης:

Borderline Festival 2025: Το μουσικό φεστιβάλ της Στέγης χτυπά στη βιομηχανική καρδιά του Ρέντη