Δέκα βραβεία Ίρις απέσπασε συνολικά το φιλμ της πρωτοεμφανιζόμενης στις μεγάλου μήκους ταινίες, Ασημίνας Προέδρου, η οποία τιμήθηκε, μεταξύ άλλων, για το σενάριο και τη σκηνοθεσία, καθώς και για την καλύτερη ταινία της χρονιάς.

«Είναι πολύ δύσκολο να κάνεις σινεμά στην Ελλάδα. Παλεύεις με θεούς και δαίμονες. Είναι απίστευτη η υποχρηματοδότηση. Ευτυχώς είχα δίπλα μου αυτούς τους υπέροχους συνεργάτες», ανέφερε η Ασημίνα Προέδρου, ευχαριστώντας όλους τους συντελεστές του φιλμ «Πίσω από τις Θημωνιές».

Ο πρωταγωνιστής της ταινίας, Στάθης Σταμουλακάτος, κέρδισε το Βραβείο Πρώτου Ανδρικού Ρόλου, ενώ το ίδιο έκαναν και οι Χρήστος Κοντογεώργης και Ντίνα Μιχαηλίδου στις κατηγορίες του Δεύτερου Ανδρικού και Δεύτερου Γυναικείου Ρόλου, αντίστοιχα. Το Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας δόθηκε στην Ελένη Κοκκίδου για τη συμμετοχή της στην ταινία «Black Stone» του Σπύρου Ιακωβίδη. Το Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ κέρδισε ο «Χειροπαλαιστής» του Γιώργου Γούση, ενώ συνολικά τέσσερα βραβεία, όλα σε τεχνικές κατηγορίες, απέσπασε το «Broadway» του Χρήστου Μασσαλά. Το Βραβείο Μικρού Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας κέρδισε για το «Airhostess-737» ο Θανάσης Νεοφώτιστος (μαζί με τους Δημήτρη Τσακαλέα και Ιωάννα Μπολομύτη). Ο σκηνοθέτης παραδέχτηκε ότι δεν μπορεί να χαρεί ιδιαίτερα τη βράβευση, λόγω της ανόδου της Ακροδεξιάς στις πρόσφατες εκλογές. «Ως γκέι άτομο με ανησυχεί πάρα πολύ κι ελπίζω κάποιους απ’ αυτούς που ψήφισαν την Ακροδεξιά να τους αλλάξω με τις ταινίες μου», είπε.

Τιμητικό βραβείο απένειμε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου στην ηθοποιό Μπέτυ Λιβανού, η οποία δήλωσε: «Σήμερα το πρωί θυμόμουν -εξαιτίας αυτής της βράβευσης- την επικοινωνία που είχα με τον Γιάννη Δαλιανίδη όταν μου ζήτησε να παίξω στην πρώτη μου ταινία. Το πρώτο πράγμα που τον ρώτησα τότε ήταν πόσα λεφτά θα πάρω. Επτά χρόνια περίπου αργότερα θα πουλούσαμε ό,τι είχαμε για να κάνουμε την πρώτη ταινία του Γιώργου Πανουσόπουλου “Ταξίδι του μέλιτος”. Το σινεμά είναι εθιστικό. Είτε περνάς από δίπλα του αβρόχοις ποσί είτε γίνεται λόγος ύπαρξης. Ευχαριστώ πάρα πολύ γι’ αυτήν την τιμή».

Στην αρχή της βραδιάς, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Λευτέρης Χαρίτος, μίλησε για άλλη μία πλούσια χρονιά ελληνικού κινηματογράφου. «Κάτι που σε άλλες χρονιές μπορεί να το θεωρούσαμε εξαίρεση, σήμερα έχει γίνει ο κανόνας. Οι ελληνικές ταινίες ταξιδεύουν στα σημαντικότερα φεστιβάλ του κόσμου και κερδίζουν αναγνώριση και βραβεία. Οι Έλληνες δημιουργοί είναι δικαίως πιο φιλόδοξοι, δεν έχουν στεγανά, δεν φοβούνται να δοκιμαστούν σε νέες φόρμες και πλατφόρμες διανομής μεταξύ κινηματογράφου, τηλεόρασης και διαδικτυακών μέσων. Όλα αυτά είναι ο κανόνας του ελληνικού κινηματογράφου. Δυστυχώς, όμως, υπάρχουν και οι εξαιρέσεις. Η κυριότερη είναι το χρόνιο έλλειμμα της πολιτείας στη χρηματοδότηση του ελληνικού κινηματογράφου, που παραμένει σκανδαλωδώς χαμηλότερη ακόμη και σε σχέση με πιο φτωχές χώρες από την Ελλάδα. Η χρηματοδότηση στον κινηματογράφο δεν είναι μία χάρη προς τους δημιουργούς αλλά μία επένδυση στον σύγχρονο πολιτισμό της Ελλάδας, σε έναν δυναμικό τομέα που έχει επίδραση στην εγχώρια και διεθνή αγορά», σημείωσε ο κ. Χαρίτος τονίζοντας πως το νέο ΔΣ της Ακαδημίας ξεκίνησε τη θητεία του με στόχο να αναδείξει το άλμα που έχουν κάνει οι Έλληνες κινηματογραφιστές τα τελευταία χρόνια.

«Μυθοπλασία, ντοκιμαντέρ ή animation, εμπορικό, weird ή arthouse στην αίθουσα, στην τηλεόραση ή το τάμπλετ, το ελληνικό σινεμά είναι εδώ, επίκαιρο, φιλόδοξο και επιδραστικό. Για να ασχοληθείς με τον κινηματόγραφο χρειάζεται θυσία, επιμονή, αντοχή, επένδυση στην παιδεία αλλά και επένδυση στις νεότερες γενιές. Το έργο μας δεν είναι έργο του ενός δημιουργού. Είμαστε ένα σύνολο επαγγελμάτων, θεσμών, εταιρειών και χώρων με τελικό αποδέκτη το ευρύ κοινό, γι’ αυτό και οι πρόσφατες κινητοποιήσεις για τη διάσωση των κινηματογραφικών αιθουσών Άστορ και Ιντεάλ, καθώς και το αίτημα για τη δημιουργία Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών ώστε να αναγνωρίζονται τα πτυχία των καλλιτεχνών, είναι σημαντικές. Όλοι μας σε αυτήν την αίθουσα είμαστε κομμάτι ενός παζλ και καλούμε την πολιτεία να μας δει όπως είμαστε πραγματικά. Δεν είμαστε μία παρέα ή μία οικογένεια. Είμαστε ένα ολόκληρο οικοσύστημα, ένα δυναμικό κομμάτι του πολιτισμού, της κοινωνίας και της οικονομίας της χώρας. Αυτό ακριβώς γιορτάζουμε σήμερα», πρόσθεσε ο κ. Χαρίτος.

Αναλυτικά τα βραβεία Ίρις 2023:

Βραβείο Μικρού Μήκους Σπουδαστικής Ταινίας: Τσουλάκια – Δέσποινα Μαυρίδου

Βραβείο Μικρού Μήκους Animation: Μια Νύχτα στο Νεκροταφείο – Στέλιος Πολυχρονάκης, Κωνσταντίνος Βασίλαρος

Βραβείο Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ: Μνήμη με Ουρά – Δημήτρης Ινδαρές

Βραβείο Μικρού Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας: Airhostess-737 – Θανάσης Νεοφώτιστος, Δημήτρης Τσακαλέας, Ιωάννα Μπολομύτη

Βραβείο Ειδικών και Οπτικών Εφφέ: Dodo-Thomas Duval, Fabien Guiliani, Αντώνης Κοτζιάς, Ειρήνη Βιανέλλη, Μιχάλης Νερομυλιώτης

Βραβείο Σχεδιασμού Μακιγιάζ, Κομμώσεων και Ειδικών Εφφέ: Broadway – Ιωάννα Λυγίζου, Χρόνης Τζήμος, Χαρά Βασιλειάδη

Βραβείο Ενδυματολογίας: Broadway – Μάρλι Αλειφέρη

Βραβείο Σκηνογραφίας: Broadway – Άννα Γεωργιάδου

Βραβείο Ήχου: Πίσω από τις Θημωνιές – Νίκος Παπαδημητρίου, Ηλέκτρα Βενάκη, Περσεφόνη Μήλιου, Κώστας Βαρυμποπιώτης

Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής: Broadway – Gabriel Yared

Βραβείο Μοντάζ: Πίσω από τις Θημωνιές – Ηλέκτρα Βενάκη

Βραβείο Φωτογραφίας: Πίσω από τις Θημωνιές – Σίμος Σαρκετζής

Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου: Πίσω από τις Θημωνιές – Ντίνα Μιχαηλίδου

Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου: Πίσω από τις Θημωνιές – Χρήστος Κοντογεώργης

Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου: Black Stone – Ελένη Κοκκίδου

Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου: Πίσω από τις Θημωνιές – Στάθης Σταμουλακάτος

Βραβείο Σεναρίου: Πίσω από τις Θημωνιές – Ασημίνα Προέδρου

Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη: Πίσω από τις Θημωνιές – Ασημίνα Προέδρου

Βραβείο Σκηνοθεσίας: Πίσω από τις Θημωνιές – Ασημίνα Προέδρου

Βραβείο Ελληνικής Μειοψηφικής Συμπαραγωγής: Burning Days – Γιώργος Τσούργιαννης

Βραβείο Ντοκιμαντέρ: Χειροπαλαιστής – Φωτεινή Οικονομοπούλου, Βασιλική Πατρούμπα, Σοφία Δημοπούλου, Γιώργος Γούσης

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας: Πίσω από τις Θημωνιές – Ιωάννα Μπολομύτη, Markus Halberschmidt, Vladimir Anastasov, Angela Nestorovska

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ

Διαβάστε επίσης:

Πίσω από τις Θημωνιές: Μια ταινία από την Ασημίνα Προέδρου για ένα κοινωνικό-οικογενειακό δράμα