Χρήστος Κάλφας: Έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών

Η Αίθουσα Τέχνης Αθηνών εγκαινιάζει την έκθεση ζωγραφικής του Χρήστου Κάλφα με τίτλο «L\’adoption des orphelins de Médée», …
την Τρίτ

Η Αίθουσα Τέχνης Αθηνών εγκαινιάζει την έκθεση ζωγραφικής του Χρήστου Κάλφα με τίτλο «L\’adoption des orphelins de Médée», …

την Τρίτη 5 Απριλίου 2011 στις 8.00 μ.μ.

Μέσα απο τη νέα του δουλειά ο Χρήστος Κάλφας επανέρχεται στη θεματογραφία των Μύθων υπό ένα σύγχρονο βλέμμα. Ανέκαθεν τα μυθολογικά θέματα απασχολούσαν  τον Κάλφα και διαμορφώναν την καλλιτεχνική του συνείδηση. Με αυτή του τη δουλειά μας δίνει την ευκαιρία να παρατηρήσουμε το πως ένας  διεθνοποιημένος ζωγράφος, ζώντας στη Γαλλία εξετάζει μύθους και σύγχρονα ελληνικά προβλήματα σαν να είναι στην Ελλάδα.

Ο Κάλφας παραμένει ζωγράφος της εικόνας και του λόγου και η θεματολογία των έργων του είναι εμπνευσμένη απο αρχαίους και σύγχρονους μύθους, φιλοσοφικά κείμενα, αρχαία κείμενα, ποίηση και λογοτεχνία. Τα έργα του τα πραγματεύεται με λεπτότητα  φινέτσα και ιδιαίτερες χρωματικές ποιότητες ενώ η εικονογράφηση των μύθων είναι εγκεφαλική και αφηγηματική ενεργοποιώντας το διάλογο της τέχνης με τη ζωή. Όμως σκοπός του δεν είναι μόνο η αισθητική δημιουργία αλλά μέσα απο συμβολικές και αλληγορικές εικόνες να αφηγηθεί ένα επεισόδιο με φιλοσοφικό υπόβαθρο.

Η ικανότητά του έγκειται στο ότι στα έργα του υπάρχουν μόνο τα απαραίτητα κωδικοποιημένα μυνήματα τα οποία υπαινίσονται πολλά άλλα βαθύτερα νοήματα τα οποία κανείς θέλει το χρόνο του για να τα μελετήσει. Δε θέλει να αποδώσει στις ιστορίες που εικονογραφεί ένα κλισέ και οριστικό νόημα αλλά αφήνει το θεατή να πλάσει τη δική του ιστορία.

Κένταυροι έρωτες και άλλα μυθολογικά πρόσωπα έρχονται να μας προκαλέσουν να μας αφυπνίσουν υπενθυμίζοντάς μας ότι με τους μύθους λέμε κάποιες αλήθειες και ίσως και να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε περισσότερο τον πραγματικό κόσμο.

Ο Κάλφας μέσα απο τα έργα του είναι σαν να μας λέει: «σας αποκαλύπτω αρκετά αλλά οχι το ολόκληρο..|» και έτσι αφήνει να πλανιέται μια ικασία.

Ο Ρόλαντ Μπαρτ στις «Μυθολογίες» ένα από τα πιό δημοφιλή γαλλικά κείμενα των τελευταίων χρόνων, έχει υποστηρίξει ότι ο μύθος ως γλώσσα που κωδικοποιεί τις αξίες μιας κοινωνίας, παίζει διπλό και αντιφατικό ρόλο: \”υπογραμμίζει και δημοσιοποιεί, μας βοηθάει να καταλάβουμε αλλά και μας το επιβάλει\”. Ο μύθος μιλάει για τα πράγματα αλλά τα εξαγνίζει, τα αθωώνει μια και καταργεί την περιπλοκότητα των ανθρώπινων πράξεων και καταλύει κάθε διαλεκτική ή και κάθε αναδρομή πέρα από την αμεσότητα. Ο ρόλος του μύθου είναι να αδειάζει το πραγματικό από ιστορία και να το παρουσιάζει ως φυσικό…

Σύμφωνα με το γάλλο φιλόσοφο και ιστορικό τέχνης Bruno Duborgel ο οποίος έχει γράψει για το έργο του Κάλφα

…. η τέχνη του Κάλφα ούτε συντηρητική είναι, ούτε εικονογραφεί κοινότοπα αυτή τη χόβολη απο θραύσματα μύθων, αλληγοριών, παραβολών ή παροιμιών που του χρησιμεύουν ως πρώτη ύλη.

Διαρκώς αναστατώνει, επανεφευρίσκει, μετατοπίζει, ίσως και αποσυναρμολογεί τα σύμβολα, ενώ ταυτοχρόνως τα παγιδεύει, τα εγκαλεί και παίζει μαζί τους. Ο σοφός και απλός θρύλος είναι μόνο προφανής, μόνο μας γαληνεύει, σαν δέλεαρ προσωρινό, προτού απαιτήσει την προσήλωσή μας και την ικανότητά μας να ανταποκριθούμε στις δόσεις ειρωνίας, στα λεπτεπίλεπτα όργανα της κριτικής διάκρισης, στην αντιπαράθεση με τις νησίδες σολοικισμού και με τους κώδικες των αινιγμάτων που αποκριπτει..

Ο Χρήστος Κάλφας ανήκει στους καλλιτέχνες της διασποράς. Ζει και εργάζεται στη Γαλλία από τη δεκαετία του 1970 και έργα του έχουν παρουσιαστεί σε πολλές γκαλερί και Μουσεία της Ευρώπης – Galerie Patrice Trigano – Paris,Galerie LOFT – Paris, Pascal Polar – Bruxelles, Musse Picasso – Antibes.

Το 1994 η Gallery Patrice Trigano με την οποία είχε μόνιμη συνεργασία τον παρουσίασε στην FIAC.
Για το έργο του έχουν γράψει μεταξύ άλλων η Ιστορικός Τέχνης Sydney Picasso καθώς και ο  Ιστορικός Τέχνης και καθηγητής Φιλοσοφίας στο πανεπιστήμιο Saint Etienne Bruno Duborgel. 

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ