Χρυσάνθη Κουμιανάκη – Η σκηνή είναι άδεια: Ένα έργο στο πλαίσιο της έκθεσης Portals – Πύλη

Το δεύτερο μέρος του έργου performance της Χρυσάνθης Κουμιανάκη, Η σκηνή είναι άδεια (2021) παρουσιάζεται στο θέατρο και το λόφο του Ιππίου Κολωνού, με ελεύθερη είσοδο.

Το έργο Η σκηνή είναι άδεια αποτελεί νέα ανάθεση από τον Οργανισμό ΝΕΟΝ στο πλαίσιο της έκθεσης Portals | Πύλη. Το έργο παρουσιάζεται εκτός του κτιρίου του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου, και ανοίγεται στο δημόσιο χώρο, επιδιώκοντας το διάλογο με τη γειτονιά και την περαιτέρω εμπλοκή των κατοίκων.

Η Χρυσάνθη Κουμιανάκη δημιουργεί μια παράσταση η οποία εκτυλίσσεται τόσο στον χώρο του θεάτρου, όσο και έξω από αυτόν, σε διάφορα σημεία του λόφου του Κολωνού. Παραφράζοντας τη φράση του Σαίξπηρ «όλος ο κόσμος είναι μια σκηνή» και μέσα από την εμπειρία του δημόσιου χώρου κατά τη διάρκεια της καραντίνας, η καλλιτέχνης εκκινεί από το αξίωμα ότι «ο δημόσιος χώρος είναι τα πάντα». Τα έργα που παίζονται μέσα και πέριξ του θεάτρου βασίζονται σε θεατρικά κείμενα, στον αυτοσχεδιασμό αλλά και στην παρατήρηση, μίμηση και ερμηνεία της δράσης των ανθρώπων που επισκέπτονται τον λόφο του Κολωνού. Η Χρυσάνθη Κουμιανάκη καταγράφει τις κινήσεις και χειρονομίες αυτών που συχνάζουν εκεί, μελετάει το τοπίο, την αρχιτεκτονική καθώς και τις λειτουργίες του χώρου ως τόπου συνάντησης, παιχνιδιού, άθλησης. Δημιουργεί ένα έργο «εγχειρίδιο», «λεξικό» και συγχρόνως «ευρετήριο» στοιχείων το οποίο συντάσσεται πάνω στην υπάρχουσα υποδομή – τους στύλους, το θέατρο, τις κολώνες, τα παγκάκια, τα παρτέρια, τις διαδρομές. Δημιουργεί ένα σπονδυλωτό έργο που αναπτύσσεται τόσο στον χώρο, όσο και στον χρόνο.

Το πρώτο μέρος παρουσιάστηκε ταυτόχρονα με το άνοιγμα της έκθεσης, τον Ιούνιο του 2021. Αποτελείται από έργα σε ύφασμα με τη μορφή banner που αναρτήθηκαν αρχικά σε στύλους σε κάποια σημεία στο λόφο του Κολωνού και στη συνέχεια παρουσιάζονται στο προαύλιο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου. Τα banner αυτά λειτουργούν αυτόνομα ως σχέδια και γλυπτά στον χώρο αλλά ταυτόχρονα προαναγγέλλουν, αν και κρυπτικά, τα υπόλοιπα μέρη του έργου που ακολουθούν χρονικά.

Το δεύτερο μέρος του έργου πραγματοποιείται μέσα στο θέατρο του Κολωνού και αφορά σε μια παράσταση η οποία υλοποιείται αποκλειστικά από το φως. Η Κουμιανάκη χρησιμοποιεί το φως ως μέσο μετάφρασης και απόδοσης της δραματουργίας, του συναισθήματος, της ομιλίας, της έκφρασης και της κίνησης για τη δημιουργία της παράστασης. Εστιάζει στο φως ως κώδικα που αναδεικνύει, κατευθύνει αλλά και οπτικοποιεί μια δράση. Η σκηνή του θεάτρου παραμένει φαινομενικά κενή ενώ εκτυλίσσεται πάνω της μια άυλη παράσταση. Οι θεατές καλούνται να τη φανταστούν ή να επινοήσουν μια δική τους ανεβαίνοντας στη σκηνή.

Παράλληλα με αυτή τη δράση μέσα στο θέατρο, σε ορισμένα σημεία του λόφου του Κολωνού πραγματοποιούνται performances από ηθοποιούς σε «συνομιλία» τόσο με το έργο στην άδεια σκηνή, όσο και με ό,τι συμβαίνει έξω από αυτήν.

Credit φωτογραφιών: Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Η σκηνή είναι άδεια: Μέρος Ι, 2021, Eγκατάσταση σε 3 μεταλλικούς στύλους στον λόφο του Ιππείου Κολωνού, Κέντημα σε ύφασμα, 270 x 120 εκ. έκαστο | Ευγενική παραχώρηση η καλλιτέχνης, Ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ, Installation View Portals, Βουλή των Ελλήνων + NEON | Φωτογραφία © Natalia Tsoukala, Ευγενική παραχώρηση NEON

Διαβάστε επίσης:

Portals – Πύλη: Ομαδική έκθεση από το ΝΕΟΝ και τη Βουλή των Ελλήνων
Portals – Πύλη: Ομαδική έκθεση στο κτίριο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου απο το ΝΕΟΝ
Εικόνες από τα εγκαίνια της έκθεσης Portals – Πύλη στο Καπνεργοστάσιο από το ΝΕΟΝ

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ