Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει τις Υβριδικές ιστορίες, από τη συλλογή του ΕΜΣΤ, από τις 27 Ιουνίου έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2013.

Πρόκειται για μια έκθεση με έργα βίντεο και φιλμ σημαντικών καλλιτεχνών όπως οι Ρόμπερτ Ουίλσον, Ρεμπέκα Χορν,  Ζαν – Λυκ Γκοντάρ, Γκάρι Χιλ κ.ά. Συνολικά θα παρουσιαστούν 14 έργα.  

Η συγκεκριμένη ενότητα έργων συνθέτει τις άλλες όψεις μιας νέας αφηγηματικότητας που χρονικά εμφανίστηκε τη δεκαετία του ΄70 όταν καλλιτέχνες επέλεξαν το βίντεο ως το νέο μέσο καταγραφής ή αξιοποίησαν ανατρεπτικά την υπάρχουσα κινηματογραφική παράδοση. Στα χέρια των εικαστικών καλλιτεχνών το βίντεο έγινε ένα εξαιρετικά ευέλικτο εκφραστικό όργανο. Μέσα από τον υβριδικό χαρακτήρα των παραγόμενων έργων, στα οποία διασταυρώνονται ζωγραφική, γλυπτική, μουσική, θεατρική και κινηματογραφική αφήγηση και τηλεόραση αναγνωρίζει κανείς τους προβληματισμούς της σύγχρονης αισθητικής σκέψης σχετικά  με την αντιστοιχία των τεχνών του χώρου και του χρόνου, αλλά και την πραγμάτωση του αιτήματος για τη σύνθεση των τεχνών.

Ο Αμερικανός Ρόμπερτ Ουίλσον στο τελετουργικό του έργο Το βλέμμα του κωφού (1981) διασταυρώνει την θεατρικότητα με τη ζωγραφική διασκευάζοντας για την τηλεόραση την ομώνυμη πεντάωρη βουβή όπερά του. Η Γερμανίδα Ρεμπέκα Χορν σε σειρά έργων της ενσωματώνει το γλυπτικό της σύμπαν και τις περφόρμανς στην «πραγματικότητα» της κινηματογραφικής αφήγησης. Ο Γάλλος Ζαν – Λυκ Γκοντάρ και η Ελβετή Αν Μαρί Μιεβίλ αναλύουν την πολιτική οικονομία των διαπροσωπικών επικοινωνιών καθώς και των ΜΜΕ σε σχέση με την κοινωνία, τον πολιτισμό, την οικογένεια και το άτομο. Ο Αμερικανός Γκάρυ Χιλ χρησιμοποιεί το βίντεο για να παρουσιάσει εικαστικά τα γλωσσοκεντρικά παιχνίδια του. Ο Δημήτρης Κόζαρης αντλεί το υλικό του από εκατοντάδες περιφρονημένες κινηματογραφικές ταινίες γουέστερν και παρωδεί στο έργο του όχι μόνο τα προϊόντα μαζικής κουλτούρας αλλά και τη θέση του σύγχρονου καλλιτέχνη που στήνει επικοινωνιακούς ιστούς μέσα από αποδομητικές διεργασίες. Ο  Γιώργος Δρίβας διερευνά τα όρια της κινηματογραφικής αφήγησης αποσυνθέτοντας την κλασική δομή της, ενσωματώνοντας τον γραπτό λόγο, ακόμη και την ίδια την αρχιτεκτονική των χώρων, για να ανιχνεύσει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, αντικειμενικής μαρτυρίας και αισθητικής κατασκευής.

 

Προβολή Ντοκιμαντέρ

Από  2 Ιουλίου έως 15 Σεπτεμβρίου στην Αίθουσα των Νέων Έργων θα προβάλλεται  η επίκαιρη ταινία ντοκιμαντέρ του Καναδού Ρισάρ Μπρουγιέτ Περικύκλωση: Ο Νέο –Φιλελευθερισμός παγιδεύει τη Δημοκρατία (L’encerclement: La démocratie dans les rets du néolibéralisme) (2008). Όπως μαρτυρά ο τίτλος της σκιαγραφεί το πορτρέτο του νέο-φιλελευθερισμού και εξετάζει τους διαφορετικούς μηχανισμούς εφαρμογής του ανά τον κόσμο μέσα από τις απόψεις διακεκριμένων διανοούμενων και οικονομολόγων.

Συμμετέχουν οι Νόαμ Τσόμσκι, Ιγκνάσιο Ραμονέ, Νορμάν Μπαϊλαργόν, Σούζαν Τζωρτζ, Ομάρ Ακτούφ, «Θείος Μπερνάρ», Μισέλ Σοσιντοφσκί, Φρανσουά Ντενόρ, Φρανσουά Μπριν, Μαρτέν Μας, Ζαν-Λυκ Μιγκέ, Φιλίπ Παλντά και Ντόναλντ Τζ. Μπουντρό.

Διάρκεια ταινίας: 160 λεπτά

Ώρες προβολών: Τρίτη-Κυριακή 12.00 και 16.00, Πέμπτη 12.00, 16.00 και 19.00

Είσοδος 3 και 1,5 ευρώ (μειωμένο)

 

Empirical Data, 2009, Γιώργος Δρίβας, από τη συλλογή του ΕΜΣΤ

Αναλυτικά θα παρουσιαστούν τα έργα:

Γιώργος Δρίβας

Empirical Data, 2009

Ψηφιακό βίντεο υψηλής ανάλυσης,

Ασπρόμαυρο, με ήχο

Διάρκεια 34΄                                       

Ρεμπέκα Χορν

Buster’s Bedroom (Η κρεβατοκάμαρα του Μπάστερ), 1990

Μεταγραφή ταινίας35 χιλ.σε DVD

Διάρκεια 104΄

Έγχρωμο, ήχος,

                                            

Ρεμπέκα Χορν

La Ferdinada: Sonate für eine Medici-Villa (Λα Φερντινάντα: Σονάτα για μια βίλα των Μεδίκων), 1981

Μεταγραφή ταινίας35 χιλ.σε DVD

Διάρκεια 85΄

Έγχρωμο, ήχος

Ρόμπερτ Ουίλσον

Deafman Glance (Το βλέμμα του κωφού), 1981

Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο

Διάρκεια 26΄53΄΄

© Φωτο: Electronic Arts Intermix, Νέα Υόρκη

 

Σόφι Καλ και Γκρέγκορι Σέπαρντ

Double- blind, 1992

Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο

Διάρκεια 75΄58΄΄

© Φωτο: Electronic Arts Intermix, Νέα Υόρκη

Δημήτρης Κόζαρης

Η κατάκτηση μιας ανύπαρκτης Δύσης, 2000

Βιντεοταινία, έγχρωμο με ήχο

Διάρκεια 35΄

Ρισάρ Μπρουγιέτ

L’encerclement: La démocratie dans les rets du néolibéralisme (Περικύκλωση: Ο Νέο –Φιλελευθερισμός παγιδεύει τη Δημοκρατία), 2008

Μεταγραφή ταινίας 16χιλ σε DVD

Ασπρόμαυρο, με ήχο

 Διάρκεια 160΄

Γιώργος Δρίβας

Sequence Error, 2011

Ψηφιακό βίντεο υψηλής ανάλυσης,

Ασπρόμαυρο με ήχο

Διάρκεια11’                 

(Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη)

Ρεμπέκα Χορν

Der Eintanzer (Ο καβαλιέρος), 1978

Μεταγραφή ταινίας16 χιλ.σε DVD

Διάρκεια 47΄

Έγχρωμο, ήχος

Ρεμπέκα Χορν

Cutting through the Past, 1995

Μεταγραφή ταινίας16 χιλ.σε DVD

Διάρκεια 55΄

Έγχρωμο, ήχος

Γκάρυ Χιλ

URA ARU (the backside exists), URA ARU (το πίσω μέρος υπάρχει) 1985-1986

Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο

Διάρκεια 28΄30΄΄

© Φωτο: Electronic Arts Intermix, Νέα Υόρκη

Σέλι Σίλβερ

What I’m Looking for,  (Τι είναι αυτό το οποί ψάχνω), 2004

Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο

Διάρκειας 15 ΄

© Φωτο: Electronic Arts Intermix, Νέα Υόρκη

Κρις Μαρκέρ

Immemory, 1977

Multimedia CD-Rom

© Φωτο: Electronic Arts Intermix, Νέα Υόρκη

Ζαν – Λυκ Γκοντάρ και Αν Μαρί Μιεβίλ

Soft and Hard (A Soft Conversation on Hard Subjects), Μαλακό και Σκληρό (Μια ήπια συζήτηση για σκληρά θέματα), 1985

Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο

Διάρκεια 48΄11’’

© Φωτο: Electronic Arts Intermix, Νέα Υόρκη